Projektgruppen DRIVE bjöd tillsammans med Ericsson AB in partnerföretag till en gemensam tvådagars workshop med syftet att visa och diskutera hur man arbetar med mobila tjänster.
Det finns otaligt med samhällsviktiga enheter i världen som förlitar sig på att anslutningen till mobila och digitala tjänster fungerar på ett effektivt sätt.
DRIVE-projektet (Datadrivna latenskänsliga mobila tjänster för ett digitaliserat samhälle) ska bland annat undersöka hur latenskänsliga mobila tjänster kan designas på ett så optimerat, säkert och energisnålt sätt som möjligt.
Under torsdagen 14 september hölls ett öppet Colloquium-seminarium vid datavetenskap där Marco Neri från telekommunikationsföretaget Rohde & Schwarz berättade om lösningar och mätningar inom 5G.
Sedan 2018 är Marco Neri involverad i gemensam forskning i samarbete med Karlstads universitet. Forskningsaktiviteten är ett av de första samarbetena i Europa för att mäta och analysera 5G-mobilnätverksprestanda.
Mobilnäten utvecklas ständigt för att möjliggöra förbättrad genomströmning och låg latens för applikationer. Det har dock visat sig att nuvarande standardalgoritmer för överbelastningskontroll kan orsaka långa fördröjningar i mobilnätverk på grund av övertilldelning av buffertar. I sin avhandling har Habtegebreil Kassaye Haile undersökt prestandan hos två möjliga lösningar på detta problem.
Internet är under ständig utveckling.
Edge computing är en av drivkrafterna för framtidens industrier och en grundläggande komponent i 5G-nätverk, säger professor Javid Taheri. Han har nyligen publicerat en referensbok i ämnet, Edge Intelligence: From Theory to Practice.
DRIVE:s tredje delprojekt, "Service optimization in federated edge platforms", syftar till att utforma och utveckla lösningar baserade på artificiell intelligens och maskininlärning, för att optimera prestandan hos tjänster för augumented reality och virtual reality på plattformar som använder sig av edge computing.
Karlstads universitet har forskningsapparatur lite varstans i sina lokaler. Nu finns den även utomhus. Sedan februari sitter det nämligen en Starlink-antenn på taket på den byggnad där forskarna inom datavetenskap håller till.
Hur tillförlitliga är olika metoder för anslutning till mobilnät för att stödja tågsignaleringssystem? Det har Professor Anna Brunström och lektor Johan Garcia vid Karlstads universitet undersökt i samarbete med DRIVE-partnern Icomera.
Som en del av DRIVE-projektet genomförs nu mätningar av 5G-nätverk i Rom, Italien, där två stora mobiloperatörer sätts under luppen vad gäller täckning, anslutningsmöjlighet, latens och strömningsprestanda.
I december 2020 till januari 2021 genomfördes storskaliga mätningar i centrala delar av Rom i Italien, för att analysera den pågående utvecklingen av mobilnätet och den inledande utbyggnaden av 5G Non-Standalone operativa nät.
I fokus var 5G-nätverken hos två stora ita
I DRIVE-projektet har arbetet nu startat med en gemensam testmiljö tillsammans med industripartnern Varnish Software. Testerna ska mäta hur olika nätuppkopplingar påverkar latens och bandbredd vid videoströmning.
Sedan mitten på december pågår testning av latens och bandbredd i universitetets 5G-testbädd. En server står uppkopplad mot flera nätuppkopplingar samtidigt för att jämföra deras prestanda.
Datavetenskap vid Karlstads universitet välkomnar Red Hat som ny partner i DRIVE-projektet. Red Hat är ett globalt mjukvaruföretag som tillhandahåller Linux-baserade programvaruprodukter med öppen källkod till företag. Det innefattar infrastruktur för hybridmoln, middleware, agil integration, utveckling av molnäkta applikationer samt lösningar för hantering och automatisering.
Digitaliseringen av industrin och samhället i stort har precis börjat. Kommunikationsteknik och mobilnät fungerar som nyckelfaktorer för den digitala transformationen och kommer att omforma våra liv under det kommande decenniet. Projektet DRIVE har precis landat på Karlstads universitet och kommer att pågå i åtta år.
Latens är den fördröjning som digitala tjänster utsätts för när de används via internet.