Nyhetsarkiv för Atlab

2021-05-28
KK-stiftelsen beviljar två miljoner kronor till Karlstads universitet, Mittuniversitetet och Örebro universitet för att starta utbildningsprogram på avancerad nivå inom additiv tillverkning med metalliska material. - Svensk industri ser att en av de största utmaningarna för att kunna industrialisera additiv tillverkning i metall är brist på utbildning, säger Pavel Krakhmalev, professor i materialvetenskap vid Karlstads universitet.
2018-04-04

3D-printing i metalliska material

Nyheter » 2018-04-04
Vid Karlstads universitet pågår projektet AT-LAB som utvecklar kunskap kring 3D-printing/additiv tillverkning i metalliska material. Den 5 april inviger AT-LAB sitt laboratorium som utrustats med det senaste inom detta område . - Additiv tillverkning är en ny metod för resurseffektiv tillverkning som ger unika möjligheter att gå från ”data to thing” snabbt och flexibelt, säger Pavel Krakhmalev, professor i materialteknik på Karlstads universitet.
2017-11-15
Behovet av ökad samverkan för att utveckla kompetens och säkra forskningsframgång är viktigt både för industri och universitet. Detta var man ömsesidigt överens om vid ett seminarium om additiv tillverkning eller 3D-printing på Karlstads universitet.