Perspektiv på ledarskap i klassrummet, 5 hp

Målgrupp
Att leda kollegor är ett komplext uppdrag som ställer krav på flera olika kunskaper och kompetenser. Kursen vänder sig därför till dig som är anställd inom förskola, skola eller vuxenutbildning och har ett utökat pedagogiskt ledningsansvar inom ramen för din anställning. Du har ett uppdrag som exempelvis förstelärare, lärledare eller pedagog med särskilt pedagogiskt ansvar och förväntas inom ramen för detta uppdrag leda olika typer av processer för skolutveckling.
Innehåll
Kursens syfte är att deltagaren ska utveckla kunskaper om och förståelse för vad som utgör en skolas förbättringskapacitet och därigenom utveckla kompetens för att främja och leda det lokala skolutvecklingsarbetet med fokus på kollegialt lärande, metodik och didaktik.
Du kommer att få både teoretiska kunskaper om och praktiska erfarenheter av olika verktyg för att leda dina kollegors lärande utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Du kommer därmed systematiskt kunna utveckla skolans kärnuppdrag - undervisning och elevers lärande.
Kursen kommer också ta upp psykologiska perspektiv på ledarskap i klassrummet utifrån centrala begrepp som motivation, organisation och lärande. Kursen ger perspektiv på ledarskapets olika aspekter, från att hantera motstånd, avund och andra besvärliga känslor till att utveckla sidor i ledarskapet som kan främja såväl hälsa som lärande. Slutligen kommer kursen ge dig verktyg att arbeta med och utveckla ditt eget ledarskap.
För mer information om innehållet och genomförandet se kursplanen och litteraturlistan här på webbsidan.
Genomförande
Ambitionen är att kursen ska ge förutsättningar och redskap för att starta upp och därefter kontinuerligt driva utvecklingsarbeten i den egna verksamheten tillsammans med kollegor på ett sätt som gagnar både personal och elever. Detta innebär att förutsättningar måste finnas och att även skolledare och kollegor uppfattar utvecklingsarbetet som givande. I kursen förväntas deltagarna genomföra klassrumsobservationer som följs upp av konstruktiva kollegiala samtal som leder verksamheten framåt och ökar kvalitén på undervisningen. Att kunna föra kollegiala diskussioner om undervisning är en utmaning och psykologiska perspektiv är därför en central del i kursen.
Undervisningen i kursen bygger på tre närträffar med föreläsningar, seminarier och gruppövningar och mellan dessa förväntas deltagarna arbeta med aktioner i den egna verksamheten, besöka andra verksamheter, läsa kurslitteratur och reflektera. Mellan närträffarna anordnas zoom-möten där deltagarna får presentera sina nya erfarenheter. Erfarenhetsutbyte och nätverksbildande kommer att vara en viktig del i kursen då deltagarna består av pedagoger med övervägande lång erfarenhet. Kursen examineras via skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar beroende på lärandemål.
Närträffar och zoom-möten
-
Träff 1: Skolutvecklarnas uppdrag och förutsättningar
-
Mellan närträff 1 och 2 ska deltagarna i kursen besöka minst en lärare i en annan skola och då gärna i en annan kommun.
- Strax innan närträff två ska ett zoommöte hållas där deltagarna får presentera sina nya erfarenheter och sin dokumentation muntligt. Redovisningen tillsammans med dokumentationen blir examinerande och ska kopplas till lärandemål 1. Tid för varje enskild presentation beror på antalet deltagare.
- Träff 2: Klassrumsbesök och samtal
- Mellan närträff 2 och 3 kommer deltagarna att genomföra lektionsbesök och därmed använda både den egna erfarenheten men även förhoppningsvis nya insikter som kursen gett. Enligt Skolverket så kan det vara en fördel om förstelärare kan ta emot besökare på egna lektioner innan de besöker andra lärares. Det är en fördel om deltagarna kan filma något av sina samtal efter besöken för att lättare kunna koppla till lärandemål 3.
- Innan närträff 3 ska sedan Zoommöten hållas där deltagarna får presentera sina nya erfarenheter både ur didaktiska och psykologiska perspektiv. Här kan lärandemål 1, 2 och 3 examineras.
- Träff 3: Metoder för utvärdering och kvalitetssäkring
- Efter sista närträffen är det dags för den sista examinationen vid det sista zoom-mötet som då handlar om att sammanställa och presentera det arbete som på börjades redan efter första närträffen. Nu kommer även lärandemål 4 att tas med och presentationer och de filmer som spelats in kommer att visas i zoom i mindre grupper.
Kostnad och anmälningsvillkor
Kurskostnaden är x xxx SEK exkl. moms per deltagare. Obligatorisk litteratur ingår i kurspriset. Faktura för kursavgiften skickas efter kursstart om ingen annan överenskommelse är gjord. Kurskostnad kommer
Anmälningsvillkor:
-
Lärare kan anmäla sig direkt till kursen men måste då ha ett intyg på att skolhuvudman godkänt kursanmälan.
VIKTIGT! Stäm av med din skolhuvudman innan du anmäler dig. -
Kursanmälan är bindande och kopia på anmälan skickas till huvudman.
-
Kursen kan ta emot 40 deltagare och behöver minst 25 deltagare för att kunna starta.
-
Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få deltagare och kontaktar er omgående samt att avsluta anmälan före sista anmälningsdatum om kursen blir fulltecknad.
Utvecklingsprogram för skolutvecklare
I samråd med Värmlands skolchefer har uppdragsutbildningen (Karlstads universitets uppdrags AB) och Regionalt utvecklingscentrum (RUC) utformat en fortbildningsinsats för personal med ett utökat utvecklingsansvar.
Utvecklingsprogrammet för skolutvecklare innehåller tre fördjupningskurser om vardera 5 hp där Institutionen för pedagogiska studier, uppdragsutbildningen och Rektorsutbildningen har samarbetat kring utformningen av kursernas innehåll. Till dessa tre fördjupningskurser kan deltagaren välja att även delta i den professionssatsning som Rektorsutbildningen och RUC har tagit initiativet till. Det handlar om ett antal lärdagar kring processen att leda och organisera för skolframgång.
Professionssatsning - att organisera för skolförbättring
Fördjupningskurser hos uppdragsutbildningen
