Perspektiv på ledarskap i klassrummet, 5 hp
Målgrupp
Att leda kollegor är ett komplext uppdrag som ställer krav på flera olika kunskaper och kompetenser. Kursen vänder sig därför till dig som är anställd inom förskola, skola eller vuxenutbildning och har ett utökat pedagogiskt ledningsansvar inom ramen för din anställning. Du har ett uppdrag som exempelvis förstelärare, lärledare eller pedagog med särskilt pedagogiskt ansvar och förväntas inom ramen för detta uppdrag leda olika typer av processer för skolutveckling.
Innehåll
Kursens syfte är att deltagaren ska utveckla kunskaper om och förståelse för vad som utgör en skolas förbättringskapacitet och därigenom utveckla kompetens för att främja och leda det lokala skolutvecklingsarbetet med fokus på kollegialt lärande, metodik och didaktik.
Du kommer att få både teoretiska kunskaper om och praktiska erfarenheter av olika verktyg för att leda dina kollegors lärande utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Du kommer därmed systematiskt kunna utveckla skolans kärnuppdrag - undervisning och elevers lärande.
Kursen kommer också ta upp psykologiska perspektiv på ledarskap i klassrummet utifrån centrala begrepp som motivation, organisation och lärande. Kursen ger perspektiv på ledarskapets olika aspekter, från att hantera motstånd, avund och andra besvärliga känslor till att utveckla sidor i ledarskapet som kan främja såväl hälsa som lärande. Slutligen kommer kursen ge dig verktyg att arbeta med och utveckla ditt eget ledarskap.
För mer information om innehållet och genomförandet se kursplanen och litteraturlistan här på webbsidan.
Genomförande
Ambitionen är att kursen ska ge förutsättningar och redskap för att starta upp och därefter kontinuerligt driva utvecklingsarbeten i den egna verksamheten tillsammans med kollegor på ett sätt som gagnar både personal och elever. Detta innebär att förutsättningar måste finnas och att även skolledare och kollegor uppfattar utvecklingsarbetet som givande. I kursen förväntas deltagarna genomföra klassrumsobservationer som följs upp av konstruktiva kollegiala samtal som leder verksamheten framåt och ökar kvalitén på undervisningen. Att kunna föra kollegiala diskussioner om undervisning är en utmaning och psykologiska perspektiv är därför en central del i kursen.
Undervisningen i kursen bygger på tre närträffar med föreläsningar, seminarier och gruppövningar och mellan dessa förväntas deltagarna arbeta med aktioner i den egna verksamheten, besöka andra verksamheter, läsa kurslitteratur och reflektera. Mellan närträffarna anordnas zoom-möten där deltagarna får presentera sina nya erfarenheter. Erfarenhetsutbyte och nätverksbildande kommer att vara en viktig del i kursen då deltagarna består av pedagoger med övervägande lång erfarenhet. Kursen examineras via skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar beroende på lärandemål.
Teman
-
Träff 1: Skolutvecklarnas uppdrag och förutsättningar
- Träff 2: Klassrumsbesök och samtal
- Träff 3: Metoder för utvärdering och kvalitetssäkring
Kursdatum 2025
Datum meddelas senare.
TREFFEKT® - KOMPETENSUTVECKLING MED EFFEKT
Kunskap har bara ett värde om den används. Vårt varumärke Treffekt® innebär att vi är tre parter; Karlstads universitetet, du som deltagare och din chef/organisation som tillsammans skapar förutsättningar för att kunskapen från utbildningen kan omsättas i praktiken och ge avtryck i er verksamhet. I Treffekt® utgår vi från de faktorer som forskningen visar är de viktigaste för ”transfer of learning” d.v.s hur kunskap från en utbildning omsätts i praktiken.
Inbjudan till Treffekt®-dialog skickas automatiskt till den chef som anges i kursens anmälningsformulär. Den första Treffekt®-dialogen hålls innan deltagaren har gått utbildningen. Den andra hålls efter sista närträffen för deltagarna.
- Datum kommer
- Läs mer om Treffekt®
Kostnad och anmälningsvillkor
Kurskostnaden är 9 800 SEK exkl. moms per deltagare. Obligatorisk litteratur ingår i kurspriset. Faktura för kursavgiften skickas efter kursstart om ingen annan överenskommelse är gjord.
Anmälningsvillkor:
-
Lärare kan anmäla sig direkt till kursen men måste då ha ett intyg på att skolhuvudman godkänt kursanmälan.
VIKTIGT! Stäm av med din skolhuvudman innan du anmäler dig. -
Kursanmälan är bindande och kopia på anmälan skickas till huvudman.
-
Kursen kan ta emot 40 deltagare och behöver minst 25 deltagare för att kunna starta.
-
Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få deltagare och kontaktar er omgående samt att avsluta anmälan före sista anmälningsdatum om kursen blir fulltecknad.
- Läs Allmänna bestämmelser om uppdragsutbildning
Utvecklingsprogram för skolutvecklare
För att få ett programintyg krävs att minst tre kurser inom Utvecklingsprogrammet har genomförts med godkänd examination.
Fördjupningskurser