Rose-dagen
Är du intresserad av att få veta mer om ny ämnesdidaktisk forskning? Den 17 december 13.00-16.30 arrangeras Rose-dagen. Då presenterar resultat från olika projekt och internationella samarbeten. Dagen avslutas med en key-noteföreläsning av gästprofessor Brian Hudson, University of Sussex.
13.00 Välkommen!
Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, introducerar Rose-dagen.
13.10–13.30 Ämnesdidaktisk skolutveckling
Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik, och Yvonne Liljekvist, professor i matematikens didaktik, båda Karlstads universitet.
13.35–13.55 Moderna lärare på 1940-talet
Johan Samuelsson, professor i historia, Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik samt i pedagogiskt arbete, och Niklas Gericke, professor i naturvetenskapernas didaktik, alla från Karlstads universitet.
14.00–14.20 TELL–ability (Om muntligt berättande som livskunskap och interaktionell kompetens i andraspråksundervisning)
Erica Sandlund, professor i engelska, Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskap, Birgitta Ljung Egeland, lektor i svenska språket, alla Karlstads universitet, Silvia Kunitz, lektor i engelska, Linköpings universitet, och Stina Lindgren, adjunkt i svenska som andraspråk, Karlstads universitet.
14.25–14.35 Boksläpp Testing Talk
Erica Sandlund, professor i engelska vid Karlstads universitet, och Pia Sundqvist, professor i engelskdidaktik vid Universitetet i Oslo.
14.40 Fika
15.10–15.30 Att undervisa om migration
Gabriel Bladh, professor i samhällsvetenskapernas didaktik, Martin Stolare, professor i historia, och Martin Jakobsson, lektor i samhällskunskap, alla från Karlstads universitet.
15.35–16.35 Keynoteföreläsning
Gästprofessor Brian Hudson, University of Sussex
Title: A critical knowledge-led approach to curriculum research and teacher education across school subjects
Short abstract:
In this session I will begin by outlining an approach to curriculum research and teacher education across school subjects that has been developed in collaboration with ROSE colleagues and the wider KOSS network over recent years. The point of departure is based on students’ entitlement to ‘powerful knowledge’ of high ‘epistemic quality’ in terms of what they come to know, make sense of and can do in school. Central to this approach is the recognition that knowledge is transformed into knowledge that is taught and learned in school through various transformation processes both outside and within the educational system. Based on this approach I will then offer an analysis of the ways in which specialised knowledge is transformed from academic disciplines across different school subjects. In doing so I will draw on the results of some of the empirical studies reported on in recent publications arising from the KOSS network. Finally, I will consider the implications of this analysis for curriculum planning and the development of teachers’ ‘powerful professional knowledge’.
16.35–16.45 Avslutning
Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
-------------------------------------------------------------------------------
När: 17 december 13.00–16.30
Var: Karlstads universitet, Fryxellsalen, 1B 306
Anmälan: Senast 9 december till cathrine.andersson-busch@kau.se)