Pernilla Olsson

Forskning
I mitt doktorandprojekt undersöker jag hur föreställningar om sfi-elevers motivation att lära sig läsa och skriva samt delta i sfi-utbildningen tar sig uttryck, dels i sfi-elevernas förutsättningar att investera i den egna skriftspråksutvecklingen, dels i olika diskurser. I avhandlingens första delstudie, vilken jag gjorde inom ramen för mina licentiandstudier (Olsson, 2024), följde jag tre sfi-elever, som tidigare i sina liv haft begränsade möjligheter att gå i skola och därför inte tillägnat sig grundläggande skriftspråksförmåga. Den första delstudien kommer vidare att utgöra grunden för ytterligare två studier.
I den andra delstudien (pågående) analyseras redaktionellt material från svensk dagspress (2003-2024) och i delstudie tre kommer Sfi-lärare att intervjuas i fokusgruppskonstellationer (kommande).
Mitt forskningsintresse ligger således inom fältet för andraspråksforskning/flerspråkighetsforsking, motivationsforskning, etnografisk forskning, kritiska forskningsperspektiv på såväl diskurser som litteracitet, samt utbildningsforskning (i synnerhet vuxenutbildning).
Undervisning
Jag undervisar i kurser på grundnivå inom ämnena svenska som andraspråk och svenska som främmandespråk. Jag handleder studenter som skriver sina examensarbeten och C-uppsatser. Jag har undervisat i och lett en mängd olika uppdragsutbildningar och tillsammans med en kollega utvecklar vi nu också en kurs inom Eunice
Samverkan
Handledare:
Publikationer
- Olsson - 2024
- Olsson - 2023
- Olsson - 2022
- Olsson - 2022
