Susanne Duek

Forskning
Susanne Dueks forskningsintressen handlar om undervisning och lärande samt skolutveckling med fokus på flerspråkighet. Hon disputerade 2017 med avhandlingen Med andra ord – samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn.
Pågående forskningsprojekt:
Translanguaging i digitala literacypraktiker
Ettårigt postdok-projekt (50% av heltid) finansierat av Centrum för språk- och litteraturdidaktik och kopplat till det VR-finansierade projektet Uppkopplade klassrum där frågor om vad gymnasieelever gör med digitala resurser, smarta telefoners roll i klassrummet samt förändrade litteracitetspraktiker, interaktion och identitet är centrala. I Duek delstudie fokuserar specifikt flerspråkiga gymnasieungdomars språkanvändningsmönster i digitala litteracitetspraktiker.
Homework completion and interplay between school and homes of newly arrived students
Projektet är en spin-off på Susanne Dueks och Birgitta Ljung Egelands avhandlingsprojekt och fokus riktas mot de villkor och förutsättningar som nyanlända och/eller flerspråkiga elever omges av när det handlar om läxor och samverkan mellan skola och hem.
Språkliga utmaningar i diaspora – mångkulturella perspektiv på litteracitet
Projektets övergripande utgångspunkt är de frågor om språkliga utmaningar och mångkulturalitet som aktualiseras i Dharamsala, Indien. Projektgruppen har identifierat många paralleller mellan tibetaner i diaspora och den språkliga situationen för talare av minoritetsspråk i Sverige. Projektet rör sig inom kunskapsfältet för minoritetsspråk.
Tidigare projekt:
Med andra ord- samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn
Studien rör sig inom fälten för literacy, flerspråkighet och pedagogiskt arbete. Hennes avhandling är etnografiskt orienterad och handlar om hur läsande och skrivande praktiker ser ut hos nyanlända barn vars föräldrar inte har någon eller endast en kort skolbakgrund.
Ord, ordförståelse och ordtestande
Studien handlar om flerspråkiga elever ordförståelse och gjordes inom ramen för masterutbildningen i svenska som andraspråk och i samarbete med OrdIl-projektet (Sofie Johansson Kokkinakis) vid Göteborgs Universitet.
Samverkan
AILA research network (ReN) on Social and Affective Factors in Home Language Maintenance and Development. https://www.languageathome.info/
ASLA, Association suédoise de linguistique appliquée. Den svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. https://asla.se
CSL, Centrum för språk och litteraturdidaktik. https://www.kau.se/csl
Nationella nätverket för literacyforskning. http://www.literacynatverket.se
ROSE. Research on subject-specific education, https://www.kau.se/rose
Biografi
Duek har en bakgrund som lärare i svenska som andraspråk, engelska och tyska i grundskolans senare år samt vuxenutbildning vid SFI. 2003 började hon som adjunkt vid Karlstads universitet där hon har arbetat med lärarutbildning, lärarfortbildning och utbildning i ämnet svenska som andraspråk. I det senare var hon också ämnesföreträdare. 2017 disputerade hon med avhandlingen Med andra ord – villkor och samspel för litteracitet bland nyanlända barn vid Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet.
Publikationer
- Birgitta Ljung Egeland, Susanne Duek, 2018
- Birgitta Ljung Egeland, Susanne Duek, Christina Olin-Scheller, 2018
- Birgitta Ljung Egeland, Susanne Duek, 2018
- Andrea C. Schalley, Susanne Duek, Christina Hedman, BethAnne Paulsrud, Anne Reath Warren, Natalia Ringblom, 2018
- Birgitta Ljung Egeland, Susanne Duek, 2017
- Susanne Duek, 2017
- Susanne Duek, 2013
- Susanne Duek, Arnstein Hjelde, Ragnar Arntzen, 2012
- Susanne Duek, 2006
