Teori och metod för praktiknära och praktikutvecklande ämnesdidaktisk forskning
I kursen ges en grundläggande metodologisk förståelse, samt viss metodfärdighet i kvalitativ och kvantitativ metod. Ett innehållsligt fokus är praktiknära forskningsmetoder med relevans för ämnesdidaktisk forskning.
Olika teoretiska perspektiv inom kvalitativa och kvantitativa metoder studeras, diskuteras och problematiseras i seminarieform. Bland annat lyfts betydelsen av att ställa ontologiska och epistemologiska frågor till de fenomen som operationaliseras i praktiknära forskningsansatser.
Vidare innehåller kursen fördjupande moment för dataproduktion, dataanalys, trovärdighet och kvalitet i metod och resultat, samt forskningsetik.
Lärandemål
- skriftligt och muntligt redogöra för grundläggande systematisk kunskap i forskningsmetodologi tillämplig inom praktiknära och praktikutvecklande ämnesdidaktisk forskning,
-motivera och argumentera utifrån vetenskaplig grund för val av forskningsdesign och forskningsmetod i relation till en given forskningsfråga,
-genomföra val av forskningsdesign och metod med hänsyn till god forskningssed och etiska regler.
Behörighetskrav
Behörig att gå kursen är den som är antagen till forskarutbildning. Kursen vänder sig i första hand till doktorander i forskarskolan Kunskap, ämnen och kvalitet i lärarutbildning och klassrum.
Examination
Examination sker i form av skriftliga och muntliga moment i samband med kursens seminarier, samt en individuell skriftlig uppgift som seminariebehandlas med opponeringsförfarande.