Historikern i samhället
Kursen bygger på att lärare och doktorander tillsammans kritiskt diskuterar och analyserar historieämnets framväxt, traditioner och samhällsroll. Diskussionerna förs utifrån kurslitteratur, dagsaktuella historiska frågor och doktorandernas egna erfarenheter.
Kursen ger kunskaper om ämnets historia och vi granskar tidigare historieskrivning och sätt att ställa upp historiska problem, ur bl.a. klass-, genus-, miljö- och postkoloniala perspektiv. Kursen ger också doktoranden möjlighet att bygga upp och reflektera över sin egen yrkesidentitet som historiker. Historikeryrkets tysta kunskap, akademiska traditioner, titlar och karriärvägar tas upp, men även frågor kring t.ex. social snedrekrytering inom historikerkåren. Vi diskuterar yrkesroller och historievetenskapens samtidsrelevans, exempelvis med avseende på historikerns roll i samhället och hur man som historiker kan bidra till samhällsutvecklingen.
Historieskrivningens etiska aspekter löper som en röd tråd genom kursen, och doktoranden får även möjlighet att ta upp konkreta etiska dilemman i det egna forskningsprojektet.
Kursen består av föreläsningar och seminarier samt muntliga och skriftliga uppgifter.
För mer information se kursplanen.