Tillämpad service management för yrkesverksamma, 5 hp
Vill du få ökad förståelse och kunskap om värdeskapandets logik i praktiken och hur du kan skapa värde för kunder och få ökad konkurrenskraft och lönsamhet i olika typer av verksamheter? Då är denna kurs för dig!
Om kursen
Den här kursen fokuserar på värdeskapandets logik i praktiken och behandlar utmaningar i att styra och säkra kvalitet i tjänster. Du lär dig att hantera och lära av missnöjda kunder samt hur värdeskapande kan utvecklas genom innovation och tjänsteutveckling.
Målet är att ge ny kunskap och konkreta verktyg från tjänsteforskningen som du kan tillämpa i din organisation. En viktigt del i kursen är erfarenhetsutbyte med andra kursdeltagare samt experter inom området och att lära av varandra.
Kursen behandlar centrala begrepp, teorier och modeller som kan användas för att analysera problem och utmaningar med fokus på värdeskapande och lär dig mer om begrepp som tjänst och tjänstelogik, tjänstekvalitet och kvalitetsutveckling och tjänsteutveckling.
Vårt fokus är hur organisationer kan skapa värde för kunder, ägare och medarbetare samt hur detta värde kan definieras, analyseras och utvecklas i samspel mellan olika aktörer och hur teknologi och andra resurser integreras och används, men även hur värdeskapande begränsas och hur värde kan förstöras.
Du lär dig att:
- Beskriva och förklara centrala begrepp, teorier, modeller och metoder inom tjänsteforskningen.
- Förklara, analysera och kritiskt reflektera kring centrala teorier och relaterade modeller samt betydelsen för kunder, intressenter, organisationer och samhälle.
- Tillämpa begrepp, teorier och modeller på aktuella utmaningar som företag, organisationer och samhälle upplever.
För vem?
För dig som är yrkesverksam och vill få ny kunskap kring värdeskapande och organisationsutveckling, ledarskap och ledningsstöd för att kunna skapa värde för kunder och andra intressenter samt utveckla verksamheter.
Digitala träffar
- 3 oktober 14-16: introduktion till Canvas
- 10 oktober 14-16: Modul 1 föreläsning 1
- 19 oktober 14-16: föreläsning 2
- 31 oktober 14-16: föreläsning 3
- 9 november 14-16: Modul 2 föreläsning 1
- 16 november 14-16: föreläsning 2
- 23 november 14-16: Modul 3: föreläsning 1
- 27 november 14-16: föreläsning 2
- 12 december 13-16: presentation av inlärningsdagbok
Genomförande
Kursen är uppbyggd i moduler där du läser forskningsartiklar, tar del av inspelade föreläsningar samt aktivt bidrar i diskussioner och övriga lärandeaktiviteter. Diskussionsinnehållet bestäms delvis av deltagarna utifrån egna erfarenheter, frågor och utmaningar kopplat till sina verksamheter. Under kursens gång får du tillämpa teorier, begrepp och modeller och dela erfarenheter med övriga kursdeltagare och forskare.
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den är utvecklad så att studier och arbete kan kombineras där undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
Föreläsare
Klicka på länkarna för att läsa mer om föreläsarna som är verksamma både inom forskning och undervisning vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) och Handelshögskolan vid Karlstads universitet:
- Bo Edvardsson, professor i företagsekonomi, läs mer >
- Per Skålén, professor i företagsekonomi, läs mer >
- Per Kristensson, professor i innovation och konsumentpsykologi och föreståndare vid CTF, läs mer >
Examination
Examination sker genom skriftliga och muntliga, individuella och gruppvisa uppgifter som diskuteras och presenteras på obligatoriska seminarier.
Behörighetskrav
Företagsekonomi 90 hp varav minst 30 hp på G2F-nivå eller högre alternativt arbetslivserfarenhet om lägst 2 år inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6 eller engelska B. Motsvarandebedömning kan göras.