Tillämpad service management för yrkesverksamma, 5 hp

Om kursen
Det här är en kurs om värdeskapande genom tjänster - hur du kan utveckla bättre tjänster för dina kunder. Kunskap som kan användas för att få ökad konkurrenskraft och lönsamhet.
Målet är att ge dig ökad kunskap om och förståelse kring tjänsteforskning och hur du kan använda det i praktiken. Kursen behandlar centrala begrepp, teorier och modeller som kan användas för att analysera problem och utmaningar med fokus på värdeskapande i företag och andra organisationer. Du får bland annat lära dig mer om begrepp som tjänst och tjänstelogik, tjänstekvalitet och kvalitetsutveckling och tjänsteutveckling.
Fokus är hur företag och andra organisationer kan skapa värde för sina kunder, ägare och medarbetare. Hur detta värde kan definieras, analyseras och utvecklas i samspel mellan olika aktörer och hur teknologi och andra resurser integreras och används. Kursen behandlar både hur värde skapas och hur värdeskapandet begränsas samt hur värde kan förstöras.
Efter avslutad kurs ska du kunna:
- Beskriva och förklara centrala begrepp, teorier, modeller och metoder inom tjänsteforskning.
- Förklara, analysera och kritiskt reflektera kring centrala teorier och relaterade modeller inom tjänsteforskning och deras framväxt samt betydelse för kunder, intressenter, organisationer och samhälle.
- Tillämpa begrepp, teorier och modeller på aktuella utmaningar som företag, organisationer och samhälle upplever.
Digitala träffar
-
Introduktion till Canvas: 3 oktober 14-16
-
Modul 1: session 1 tisdag 10 oktober 14-16
-
Session 2: torsdag 19 oktober 14-16
-
Session 3: tisdag 31 oktober 14-16
-
Modul 2 session 1: torsdag 9 november 14-16
-
Session 2: torsdag 16 november 14-16
-
Modul 3: session 1 tisdag 23 november 14-16
-
Session 2: måndag 27 november 14-16
-
Presentation av Inlärningsdagboken tisdag 12 december 13-16
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som är yrkesverksam och som vill bredda dina kunskaper kring värdeskapande och organisationsutveckling samt ledarskap och ledningsstöd.
Innehåll och genomförande
Kursen är uppbyggd i moduler där du läser forskningsartiklar och tar del av inspelat material och aktivt och bidrar i diskussioner och övriga lärandeaktiviteter. Diskussionsinnehållet i kursen bestäms delvis av deltagarna och utgår från deras erfarenheter, frågor och utmaningar i sitt arbete. En central del i kursen är att du som deltagare får tillämpa teorier, begrepp och modeller på egna problem och dela erfarenheter med övriga kursdeltagare.
Kursen är på avancerad nivå och ger 5 högskolepoäng. Den riktar sig till dig som är yrkesverksam och ges på deltid så att studier och arbete kan kombineras. Undervisningen sker på svenska och engelska och genomförs på distans via Canvas som är Karlstads universitets lärplattform.
Föreläsare
I kursen medverkar flera forskare från CTF:
- Bo Edvardsson är professor i företagsekonomi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning, och Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Läs mer >
- Per Skålén är professor i företagsekonomi vid CTF, Centrum för tjänsteforskning, och Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Läs mer >
- Per Kristensson är professor i psykologi och föreståndare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Läs mer >
Examination
Examination sker genom skriftliga och muntliga, individuella och gruppvisa uppgifter som diskuteras och presenteras på obligatoriska seminarier.
Behörighetskrav
Företagsekonomi 90 hp varav minst 30 hp på G2F-nivå eller högre alternativt arbetslivserfarenhet om lägst 2 år inom för kursen relevant yrkesverksamhet. Gymnasiets engelska 6 eller engelska B. Motsvarandebedömning kan göras.
