Pågående forskningsprojekt
Biologi är den naturvetenskap som berör läran om livet, levande organismer och livets processer, inklusive dess struktur, funktion, tillväxt, ursprung, evolution, utspridning och taxonomi. Forskningen inom biologi vid Karlstads universitet är bred och innehåller många förgreningar.
Ekologisk status av strandzonshabitat i förhållande till korttidsreglering under vintern
Syftet med projektet är att ge information om hur korttidsreglering påverkar isdynamiken och organismsamhällen i boreala vattendrag. Projektet kommer också att ge riktlinjer för vilka flödes- och vattennivåförhållanden som behövs för att säkerställa adekvat status för strandvegetationen, vilket är en lämplig indikator på habitatkvalitet. Vattenkraften bidrar till nästan hälften av Sveriges elproduktion och kommer att få ännu större betydelse i framtiden då vattenkraften, som är fossilfri och förnybar, spelar en nyckelroll i omställningen till ett hållbart energisystem. Korttidsreglering kan dock också leda till minskad artrikedom och minskad abundans av strömlevande fiskar, evertebrater och strandväxter. Det saknas kunskap om vilka aspekter av korttidsregleringen som är mest skadliga för olika grupper av organismer och processer. Detta gör det svårt att ge rekommendationer om hur effekterna av korttidsreglering kan mildras. Därtill kommer ytterligare utmaningar med ett förändrat klimat, där vattenföringens storlek och dynamik förändras över året samtidigt som en ökad risk för extrema flöden ställer nya krav.
Projekttid: 2023-2027
Finanisiärer: Swedish Energy Agency & Energiforsk AB via the Competence Center for Sustainable Waterpower (SVC)
Kontakt: Lutz Eckstein, lutz.eckstein@kau.se
Samarbetspartners: Umeå University (Roland Jansson, Birgitta Malm Renöfält)
Ekosystemeffekter av dammutrivningar i inlandsvatten
Dammutrivningar kan medföra stora förändringar i ekosystemprocesser i vattendrag och sjöar. Projektet kommer att i ett storskaligt replikerat experiment kvantifiera förändringar av dammutrivningar med avseende på näringsstatus, biomassa hos växt- och djurplankton, vattenväxter, kräftor och fisk, kvicksilverinnehåll hos rovfisk, samt interaktioner mellan olika delar i näringsväven. Studierna kommer att producera ny kunskap om ekosystemprocesser i reglerade inlandsvatten, kunskap som krävs för att beskriva miljönyttan av dammutrivningar i inlandsvatten.
Projekttid: 2022-2024
Finansiärer: Energimyndigheten (HåVa)
Kontakt: Johan Watz, johan.watz@kau.se
Evidensbaserad bekämpning och monitorering av den invasiva blomsterlupinen längs artrika vägkanter
Syftet med projektet är att förbättra ekosystemfunktioner och tjänster längs artrika vägkanter och grön infrastruktur genom bevisbaserad kontroll och övervakning av invasiva växter på landskapsnivå. Huvudmålet är att utveckla en fenologidriven slåtterregim som är optimerad för kontroll av den problematiska invasiva blomsterlupinen (Lupinus polyphyllus) längs artrika vägkanter.
Projekttid: 2021 - 2025
Finansiärer: Trafikverket
Kontakt: Lutz Eckstein, lutz.eckstein@kau.se
Läs mer: Projektsida
Developing Action Competence for Insect Preservation
Insekter finns över nästan hela jorden och har viktiga roller i näringskedjorna. En av insekternas viktigaste syssla är att vara pollinerare, vilket gör att insekter är viktiga för nästan alla ekosystem. Insekterna minskar i antal världen runt, vilket äventyrar ekosystemen och direkt påverkar vår framtid. Syftet med projektet är att få medborgarna i högre grad bidra till att uppnå globala mål för biologisk mångfald och hållbarhet genom att bli mer kompetenta att vidta åtgärder för insekter.
Projekttid: 2021-2023
Finansiär: Horizon 2020 EU-kommisionen
Kontakt: Peter Lampert, peter.lampert@kau.se
Läs mer: Projektsida
Forskningsbaserat samarbete för att öka svenska elevers handlingskompetens
Undersökningar visar att barn och unga är mycket bekymrade för vår miljö och vårt klimat. Åtta av tio ungdomar vill se miljö- och klimatundervisning i skolan. Forskning visar dock på att det är svårt för lärare att ställa om till lärande för hållbar utveckling genom bara en utbildningsinsats av läraren. Däremot om utbildningsinsatsen kompletteras med lärverktyg och som läraren konkreta verktyg ökar möjligheterna till att ställa om. För att bidra till att Agenda 2030 genomförs i skolorna och blir en del av vardagen så ser vi här en möjlighet att arbeta fram ett forskningsbaserat fortbildnings- och undervisningspaket som möjliggör för eleverna att utveckla handlingskompetens, samt en möjlighet till erfarenhetsutbyte mellan teori och praktik. Daniel Olsson och Kristina Bjerka vid Grön Flagg (Håll Svergie Rent) att bedriva ett samarbete för att utveckla och forskningsförankra det Grön Flagg erbjuder lärare och skolor gällande lärande för hållbar utveckling.
Projekttid: 2022 - 2023
Finansiärer: Vinnova
Kontakt: Daniel Olsson, daniel.olsson@kau.se
Samarbetspartners: Håll Sverige rent
Läs mer: Projektsida
Function, Diversity, and Ecological Complexity in Impacted Forested Riparian Systems
To investigate the effects of forestry practice and riparian disturbance on the complex functions of riparian predators and food web structure in Swedish riparian systems. Specifically we will address how riparian disturbance 1) affects the functional and diversity of riparian predators and their potential prey; 2) affects the trophic positions of riparian spiders, brown trout, and the flux of energy across a riparian interface and; 3) influences predation, prey choice, and prey diversity. Our project will be carried out using contemporary DNA, stable isotope, and data analysis techniques. Our results will add to the knowledge of the complex functions of critical riparian predators and will address the issue of forested buffer strip effectiveness in Swedish productions forests and whether they are adequate to maintain complex ecological function.
Projekttid: 2019-2022
Finansiärer: Formas; NRRV
Kontakt: Jeff Marker, jeffery.marker@kau.se och Denis Lafage
IMP>ACT
Projektet syftar till att bättre förstå och ge rekommendationer om hur man mäter vad elever faktiskt lär sig i utbildning om hållbarhet och klimatförändringar (Sustainability and Climate Change Education, SCCE).
Projekttid: 2024 - 2027
Finansiärer: Horizon
Kontakt: Daniel Olsson, daniel.olsson@kau.se
Samarbetspartners: Håll Sverige rent
Läs mer: Projektsida
Invasiva sniglar i Sverige
Projektets syfte är att utveckla nya metoder för att studera invasiva sniglar i Sverige och att beskriva och jämföra deras förflyttningsekologi, spridning och reproduktion. Denna kunskap kan användas för att minska skador som dessa sniglar orsakar, samt för att bekämpa deras förekomst och spridning.
Projekttid: 2018, 2020-2022
Finansiärer: KSLA (Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien)
Kontakt: Johan Watz, johan.watz@kau.se
Optimerade passagelösningar för ål
Vattenkraften är en förnyelsebar och reglerbar energikälla, men orsakar fragmenterade vattendrag. För att återskapa konnektivitet krävs effektiva åtgärder för både upp- och nedströmspassage för alla naturligt förekommande fiskarter. Dagens åtgärder är främst utformade för laxfiskar och kunskapen kring funktionen för andra arter är bristfällig. Den europeiska ålen är akut hotad och högt prioriterad för bevarandeåtgärder och skiljer sig dessutom från laxen vad gäller kroppsform och beteende. Åtgärder med en god funktion för båda arterna fungerar sannolikt väl för merparten av i Sverige förekommande vandrande fiskarter. Funktionen är ofta resultatet av både art- och individspecifika responser på̊ hydrodynamiska förhållanden. Projektet studerar betydelsen av individuell variation och hydrodynamik vid låglutande galler och ålyngelledare för att optimera passage vid bibehållet kraftuttag.
Projekttid: 2022-2024
Finansiärer: Energimyndigheten - Hållbar vattenkraft (Håva)
Kontakt: Olle Calles, olle.calles@kau.se
Samarbetspartners: Lunds universitet, Göteborgs universitet, Politecnico di Torino (Italien) och Vattenfall.
Strandzonen i en föränderlig värld // The riparian zone in a changing world
Projektet handlar om strandzonvegetationen i boreala ekosystem, de ekologiska processerna som formar dessa växtsamhällen, såsom spridning, och hur dessa processer påverkas av mänskliga aktiviteter. Vi inkluderar även geologiska och hydromorfologiska faktorer i vår forskning, med målet att förbättra både grundläggande förståelse och bevarande av ekosystem, särskilt deras växtsamhällen. // The project centres on boreal riparian vegetation, the ecological processes that shape these plant communities, such as dispersal, and how they are affected by human society. We also take geological and hydromorphological factors into account, and aim to increase both fundamental knowledge and improve the conservation of these ecosystems, especially their plant communities.
Projekttid: 2019-2024
Finansiärer: NRRV (intern finansiering via Kau) // RivEM (internal funding by Kau)
Kontakt: jacqueline.hoppenreijs@kau.se
Undervisning för hållbar utveckling – en longitudinell implementeringsstudie
Ett fortbildningsprojekt med helhetsperspektiv i fokus. Undervisning för hållbar utveckling (UHU) är ett undervisningsperspektiv som förespråkas i policydokument från FN till den svenska läroplanen. Forskning har dock visat att det är ett perspektiv som är väldigt svårt att förverkliga i undervisningspraktiken. I detta projekt genomförs ett flerårigt skolutvecklingsprojekt med syftet att implementera UHU utifrån ett helhetsperspektiv (Whole Institutional Approach, WIA) som skall omfatta elever, lärare och skolledare. I forskningen följs sedan longitudinellt skolutvecklingsprocessen genom att under projektet kontinuerligt studera processen och dess effekter på de olika skolnivåerna.
Projekttid: 2017-2023
Finansiär: Skolforskningsinstitutet
Kontakt: Niklas Gericke, niklas.gericke@kau.se och Daniel Olsson, daniel.olsson@kau.se
Läs mer: Projektsida