Epigenetik som allmänbildning och del av skolans biologiundervisning
Det är viktigt att lärare följer med i den vetenskapliga kunskapsutvecklingen och inkluderar nya rön i sin undervisning för att elever skall uppfatta undervisningen som relevant, och detta gäller särskilt upptäckter som påverkar vårt samhälle och våra dagliga liv. De nya revolutionerande kunskaperna i epigenetik är ett sådant ämnesområde i biologi.
Epigenetik handlar om hur miljön samspelar med gener och således hur miljön kan påverkar mänskliga egenskaper och beteenden. Den centrala frågeställningen är inte längre arv eller miljö, utan arv och miljö integrerat, som nu kan förklaras tack vare den epigenetiska molekylära förklaringsmodellen via genaktivitet och epigenetiska mönster på molekylnivå.
Gener verkar alltså inte deterministiskt genom orsak-verkan relationer, som forskning visat är en vanligt förekommande missuppfattning bland skolelever och allmänhet, utan via växelverkan med miljön i form av genaktivitet.
Epigenetik utgör således en brygga mellan biologi och de sociala vetenskaperna. På grund av de omfattande effekter epigenetik kommer att få inom en rad samhällsområden som medicin, hälsa, lärande, sociologi och psykologi, behöver biologilärare tillgodogöra sig epigenetisk kunskap och undervisa en ”epigenetisk allmänbildning”.
Våra förstudier visar att så inte är fallet idag och didaktisk forskning om undervisning av epigenetik saknas nästan helt såväl nationellt som internationellt.
Syftet med projektet är att systematiskt identifiera vad som bör ingå i epigenetisk allmänbildning och att utveckla och beforska en undervisningssekvens i epigenetik för högstadiet och gymnasiet.
Populärvetenskaplig beskrivning
Projekttid
Projektet startade i januari 2017 och pågår till och med december 2019.
Projekttitel
Epigenetik som allmänbildning och del av skolans biologiundervisning.
Projektfinansiär
Forskare i projektet
Docent Birgitta Mc Ewen, doktorand Karin Thörne, professor Niklas Gericke