forskningsprojekt biologididaktik
IMP>ACT
Projektet syftar till att bättre förstå och ge rekommendationer om hur man mäter vad elever faktiskt lär sig i utbildning om hållbarhet och klimatförändringar (Sustainability and Climate Change Education, SCCE).
Projekttid: 2024 - 2027
Finansiärer: Horizon
Kontakt: Daniel Olsson, daniel.olsson@kau.se
Samarbetspartners: Håll Sverige rent
Läs mer: Projektsida
Lära och leva med insekter
Projektet syftar till att främja bevarandet av insekters biologiska mångfald genom att sprida kunskap och implementera vetenskapsbaserad nytänkande utbildning. Genom samarbete med skolor, utbildningsorganisationer, universitet, kommuner och bostadsföretag kommer projektet att integrera handlingskompetens i utbildningen på olika nivåer. Det inkluderar vetenskapligt baserad skolundervisning, integration av handlingskompetens i högre utbildning, och lösa praktiska utmaningar i kommuner och bostadsföretag för att stödja biologisk mångfald. Projektet kommer också att forska och utvärdera implementeringsstrategierna med hjälp av nya utvärderingsinstrument.
Projekttid: 2023-2025
Finanisiär: Formas
Kontakt: Peter Lampert, peter.lampert@kau.se
Samarbetspartners: Karlstads kommun, Karlstads Bostads AB, Håll Sverige Rent (Grön Flagg), Naturskolan Karlstad, Global 2000
Läs mer: Projektsida
Forskningsbaserat samarbete för att öka svenska elevers handlingskompetens
Undersökningar visar att barn och unga är mycket bekymrade för vår miljö och vårt klimat. Åtta av tio ungdomar vill se miljö- och klimatundervisning i skolan. Forskning visar dock på att det är svårt för lärare att ställa om till lärande för hållbar utveckling genom bara en utbildningsinsats av läraren. Däremot om utbildningsinsatsen kompletteras med lärverktyg och som läraren konkreta verktyg ökar möjligheterna till att ställa om. För att bidra till att Agenda 2030 genomförs i skolorna och blir en del av vardagen så ser vi här en möjlighet att arbeta fram ett forskningsbaserat fortbildnings- och undervisningspaket som möjliggör för eleverna att utveckla handlingskompetens, samt en möjlighet till erfarenhetsutbyte mellan teori och praktik. Daniel Olsson och Kristina Bjerka vid Grön Flagg (Håll Svergie Rent) att bedriva ett samarbete för att utveckla och forskningsförankra det Grön Flagg erbjuder lärare och skolor gällande lärande för hållbar utveckling.
Projekttid: 2022 - 2023
Finansiärer: Vinnova
Kontakt: Daniel Olsson, daniel.olsson@kau.se
Samarbetspartners: Håll Sverige rent
Läs mer: Projektsida
Developing Action Competence for Insect Preservation
Insekter finns över nästan hela jorden och har viktiga roller i näringskedjorna. En av insekternas viktigaste syssla är att vara pollinerare, vilket gör att insekter är viktiga för nästan alla ekosystem. Insekterna minskar i antal världen runt, vilket äventyrar ekosystemen och direkt påverkar vår framtid. Syftet med projektet är att få medborgarna i högre grad bidra till att uppnå globala mål för biologisk mångfald och hållbarhet genom att bli mer kompetenta att vidta åtgärder för insekter.
Projekttid: 2021-2023
Finansiär: Horizon 2020 EU-kommisionen
Kontakt: Peter Lampert, peter.lampert@kau.se
Läs mer: Projektsida
Epigenetik som allmänbildning och del av skolans biologiundervisning
Syftet med projektet var att systematiskt identifiera vad som bör ingå i epigenetisk allmänbildning och att utveckla och beforska en undervisningssekvens i epigenetik för högstadiet och gymnasiet.
Projekttid: 2017 - 2019
Finansiär: Vetenskapsrådet
Kontakt: Docent Birgitta Mc Ewen, lektor Karin Thörne, professor Niklas Gericke
Läs mer: Projektsida
Undervisning för hållbar utveckling – en longitudinell implementeringsstudie
Ett fortbildningsprojekt med helhetsperspektiv i fokus. Undervisning för hållbar utveckling (UHU) är ett undervisningsperspektiv som förespråkas i policydokument från FN till den svenska läroplanen. Forskning har dock visat att det är ett perspektiv som är väldigt svårt att förverkliga i undervisningspraktiken. I detta projekt genomförs ett flerårigt skolutvecklingsprojekt med syftet att implementera UHU utifrån ett helhetsperspektiv (Whole Institutional Approach, WIA) som skall omfatta elever, lärare och skolledare. I forskningen följs sedan longitudinellt skolutvecklingsprocessen genom att under projektet kontinuerligt studera processen och dess effekter på de olika skolnivåerna.
Projekttid: 2017-2023
Finansiär: Skolforskningsinstitutet
Kontakt: Niklas Gericke, niklas.gericke@kau.se och Daniel Olsson, daniel.olsson@kau.se
Läs mer: Projektsida
Allmänhetens förståelse och attityder till genetik och genomik (PUGGS)
Kontaktperson: Niklas Gericke
Andra forskare: Rebecca Carver, Charbel El-Hani, Neima Evangelista, Jeremy Castera
Kort beskrivning av forskningen:
I detta projekt har ett enkätinstrument utvecklats med syfte att undersöka sambanden mellan uppfattningar om genetisk determinism, kunskaper i genetik samt attityder till användning av bioteknik som bygger på modern genetik och genomik. En större datainsamling har gjorts med universitetsstudenter i Brasilien, och komparativa jämförelser planeras med studenter från Sverige och USA.
Klimatrelaterade risker
Kontaktperson: Nina Christenson
Kort beskrivning av forskningen:
Projektet undersöker hur olika pedagogiska verktyg utvecklade vid Centrum för klimat och säkerhet kan användas i undervisning av risker i samband med klimatförändringar.
Läromedel och digitalisering
Kontaktpersoner: Niklas Gericke, Michal Drechsler
Andra forskare: Yvonne Liljeqvist
Kort beskrivning av forskningen:
Tidigare studier visar att läroboken har en dominerande roll för ämnesinnehållet i skolan. Läroböcker är viktiga inte bara som läsmaterial, men ger också en struktur för klassrumsaktiviteter i allmänhet. Frågan är nu om det senaste decenniets tillväxt av IKT och dess introduktion i skolan påverkat skolan och om det har skett en förskjutning i det svenska klassrummet om hur läroplanen antas i klassrummet. I denna studie undersöks användningen av läromedel av lärare i olika ämnen och på olika stadier i klassrummet. Vi undersöker också hur stor andel av undervisningstiden som digitala läromedel används.
Samtida konst och naturvetenskap in en musei- och skolmiljö
Kontaktpersoner: Harald Raaijmakers, Birgitta Mc Ewen
Andra forskare: Nina Christenson, Susanne Walan
Kort beskrivning av forskningen: Denna licentiatstudie utgår från designen av ett pedagogiskt program på samtidskonstmuseet Alma Löv i Sunne, Värmland. Programmet omfattar analys av befintliga konstverk och skapande av elevkonstverk, som alla handlar om kontroversiella naturvetenskapliga teman. Studiens syften är att beskriva museiprogrammets design samt att utforska elevgruppernas successiva tankeprocess i samtalen kring konstverken.
Språkliga perspektiv på genetikundervisning
Kontaktperson: Karin Thörne
Andra forskare: Niklas Gericke
Kort beskrivning av forskningen:
I detta projekt undersöker vi lärares och elevers talade språk under genetiklektioner i årskurs nio i grundskolan. Syftet är att bidra till kunskap om vilka utmaningar som finns inom undervisning och lärande av genetik. Detta görs genom att fokusera på hur lärare presenterar genetikinnehållet och vilka möjligheter studenterna ges att utveckla det specifika ämnesspråket. En serie av 45 inspelade lektioner har analyserats genom olika lingvistiska ramverk Resultaten visar att det finns en rad språkliga utmaningar relaterade till de svårigheter som tidigare rapporterats att elever har med ämnet. T.ex. används centrala begrepp med olika betydelser i olika sammanhang.
Transformation av begreppet hållbar utveckling
Kontaktperson: Niklas Gericke
Andra forskare: Per Sund, Gabriel Bladh
Kort beskrivning av forskningen:
I projektet studeras hur det tvärvetenskapliga och mångfacetterade begreppet hållbar utveckling förstås och undervisas i olika skolämnen. Fokus ligger på studier av hur lärare transformerar hållbar utveckling till praktisk undervisning i olika skolämnen och hur detta påverkas av ämnestraditioner. Resultat relateras till policydokument och läromedel. Projektet genomförs inom ramen för den starka forskargruppen ROSE och är tvärvetenskapligt.