Utmaningar i det uppkopplade klassrummet. Rum för lärande i en digitaliserad skola
Forskningsprojektet Utmaningar i det uppkopplade klassrummet. Rum för lärande i en digitaliserad skola prövar en samverkansmodell där forskare, lärare och elever tillsammans kartlägger de utmaningar som uppstår i samband med klassrummens digitalisering.
Nu har forskningsrapporten Utmaningar i det uppkopplade klassrummet publicerats. Till grund ligger forskningsprojektet Utmaningar i det uppkopplade klassrummet. Rum för lärande i en digitaliserad skola. Rapporten sammanfattar en högstadieskolas digitaliseringsprocess under 2018-2022. Forskarna har kartlagt vilka utmaningar som elever och lärare stått inför, hur dessa har hanterats och vilka möjligheter som öppnats. Forskningsrapporten beskriver flera olika dimensioner av en skolas digitaliseringsprocess, liksom samverkan mellan forskare, lärare och elever under denna process.
- Läs mer i artikeln: Elevers och lärares röster viktiga i skolans digitaliseringsprocess
- Här finns forskningsrapporten Utmaningar i det uppkopplade klassrummet
Tidigare information om forskningsprojektet Utmaningar i det uppkopplade klassrummet. Rum för lärande i en digitaliserad skola: