Lärarens pedagogiska förhållningssätt 2 - musiklärare
7.5 HPI kursen behandlas:
- centrala teorier och perspektiv på kunskap och lärande samt hur dessa teorier och perspektiv förhåller sig till varandra liksom hur de lägger grund för olika idéer om planering, genomförande, bedömning och utvärdering, med särskild koppling till undervisning i musik,
- vetenskapsteoretiska perspektiv på utbildning och principen om att skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, liksom på diskussionen om evidensbaserad undervisningspraktik,
- grunderna i kvalitativa och kvantitativa metoder samt
- vetenskapligt skrivande som redskap för lärande, utveckling och professionell dialog.
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och seminarier.
- centrala teorier och perspektiv på kunskap och lärande samt hur dessa teorier och perspektiv förhåller sig till varandra liksom hur de lägger grund för olika idéer om planering, genomförande, bedömning och utvärdering, med särskild koppling till undervisning i musik,
- vetenskapsteoretiska perspektiv på utbildning och principen om att skolan ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, liksom på diskussionen om evidensbaserad undervisningspraktik,
- grunderna i kvalitativa och kvantitativa metoder samt
- vetenskapligt skrivande som redskap för lärande, utveckling och professionell dialog.
Kursen bygger på varierade arbetsformer där de studerande har en aktiv roll, exempelvis i fallstudier, i gruppsamtal och seminarier.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Registrerad på Lärares pedagogiska förhållningssätt 1 - musiklärare, minst betyget godkänd på Lärares didaktiska verktyg - musiklärare och minst 45 hp ämnesstudier inom Musiklärarprogrammet. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Musiklärarprogrammet (läses år 2)