Madeleine Friberg, student tandhygienistprogrammet
Madeleine Friberg ville läsa till tandhygienist och fick se att tandhygienistprogrammet skulle öppna vid just Karlstads universitet. Det blev då ett självklart val.
Vad gjorde du innan du började studera?
- Jag har tidigare jobbat inom handels och som assistent under många år, men kände att jag inte fick möjlighet att kunna utvecklas som person- och/eller karriärmässigt. En natt kunde jag inte somna och tänkte på ”vad vill jag göra med mitt liv, och var ser jag mig själv om 5år?”. Tanken om tandhygienist slog mig, då jag sedan liten alltid varit fascinerad av munnar eftersom de uttrycker så mycket, och är bland det första jag ser hos en person. Klockan 02.00 samma natt kollade jag ett Youtube-klipp om vad det innebär att vara tandhygienist och kände mer och mer att egenskaperna som krävs (vara lyhörd, ha lätt att samtala med empatiskt förhållningssätt, vara glad, noggrann, intresserad) stämde bra in på mig och att det verkade vara ett roligt och intressant yrke!
Samma natt sökte Madeleine via google efter tandhygienistutbildningar och vad som krävdes för att komma in. Klockan 04.00 letade hon fram mina gymnasiebetyg och fick se att hon var behörig att söka in. Trots att hon i gymnasiet läste Teknikprogrammet, hade hon valt att läsa biologi som en tillvalskurs, vilket också visade sig vara ett krav för att kunna komma in på tandhygienistprogrammet. Att programmet även skulle öppna upp i Karlstad samma år kändes som att det var ”meant to be”.
Vad är det bästa med din utbildning?
- Även om jag är inne på mitt andra år av tre känner jag att jag redan har växt som person och att jag med min kunskap och kompetens kan hjälpa andra med sin tandhälsa, både med handledning men även mer och mer självständigt. Det bästa, men även det mest utmanande, är att ha patienter. Och eftersom ingen patient är den andra lik får man stor variation dag till dag vid de praktiska veckorna, både vid patientomhändertagande men även när vi utför olika moment på simulatordockor på Kliniskt träningscenter, KTC, innan patientmötet. Det finns mycket som är bra i utbildningen, och jag tycker det är en fördel att studenterna har mycket eget ansvar och deadlines. Det är bra att vi får lägga upp arbetet och dagarna lite som vi vill, få lära oss att samarbeta i olika grupparbeten och att det förekommer många lärorika föreläsningar. Det är viktigt att vi får möjlighet att komma ut på verksamhetsförlagd utbildning, VFU, och det är bra att lärarna brukar vara snabba att svara via mail om man har någon fråga.
Hur är det att vara student vid Karlstads universitet?
- Det känns väldigt bra! Lärare, studievägledare med fler är väldigt hjälpsamma och måna om oss studenter. Det är bra att bekanta sig vid miljön på universitetet så fort som möjligt för att hitta till KTC/AFK och eventuellt andra klassrum. Som student är det mycket kurslitteratur man behöver bearbeta och föreläsningar (både förinspelade och live) att ta del av för att klara kurserna. Man lär sig mycket på kort tid, så man behöver ha en bra struktur och disciplin på sig själv. När det gäller inlärning eller för att bolla idéer är studiekamraterna helt suveräna att prata med då alla strävar åt samma mål och har olika infallsvinklar, vilket gör studierna lättare.
Att årskullen jag ingår i påbörjade studierna i pandemitider, tycker jag är en fördel då vi blir ”experter” på basala hygienrutiner, och tar med detta i praktiken och i det framtida tandhygienistyrket.
Hur fungerar det att studera på distans?
- Studenterna är mycket beroende av fungerande internet, men det har fungerat oväntat bra hittills! Vi brukar ha gemensamma klassträffar i zoom vid olika tider, som fungerar som ett virtuellt klassrum där vi går igenom saker, precis som i ett riktigt klassrum. Trots att utbildningen sker på distans har vi 4-5 veckor per termin med praktiskt upplägg, där vi behöver infinna oss på universitetet för att utföra vissa praktiska moment. Det är först där och då man bland annat får träffa sina studiekamrater vilket har bidragit till en tätare sammanhållning i klassen, men även också bidragit till den praktiska färdigheten som är en av ”nycklarna” i detta yrkesval.
Vilka råd vill du ge till andra som står inför samma studieval som dig?
- Kolla på filmer om vad det innebär att vara tandhygienist. Jag kände igen mig direkt och tvekade inte för att ansöka. Man kan även prata med någon inom tandvården om man har frågor eller funderingar (jag har en vän som studerar inom tandvården som inspirerade mig ytterligare till att detta skulle passa mig). Tidigt under första utbildningsåret fick vi komma ut en dag på en folktandvård för att känna av atmosfären. Det tyckte jag var bra för då märkte man verkligen i tidigt skede om det kändes rätt eller inte.
Vad ser du mest fram emot i ditt kommande yrkesliv?
- Första dagen som legitimerad tandhygienist och få ta hand om min första egna patient! Få en ordentlig lön igen efter allt pluggande och att få bygga en karriär. Men även känslan av att se positiva förändringar i mina kommande patienters tandhälsa, och veta att jag har varit med och påverkat dem, känna att min yrkesroll spelar roll och är behövd i samhället.
Hur är möjligheterna att få jobb efter utbildningen?
- Väldigt hög. Det finns idag stort behov av tandhygienister i Sverige.
Vad gör du om 10 år, tror du?
- Då tror jag att jag har jobbat på en folktandvård här i Värmland under flera år och kanske till och med öppnat en egen tandvårdsklinik tillsammans med en tandläkare. Antingen i Sverige eller utomlands.
Något som du vill få fram till blivande studenter?
- Ta er tid för att lära in baskunskaperna under första året, även om det är mycket, och kan upplevas som svårt, kommer detta med tiden att byggas på. Repetera ofta! Ta kortare pauser mellan pluggandet och glöm inte att äta. Prata med studiekamrater, och våga fråga. Har man pluggat in så det sitter i ryggmärgen kommer det bli lättare att förstå och lära sig mer under tidens gång. Ju mer man kan, desto roligare blir det!