Forskning inom svenska språket

Svenska språket bedriver forskning inom flera områden. Mycket av forskningen berör olika perspektiv på literacy – skrivande och läsande – i ett lärandeperspektiv. Hit hör projekt om läsande av multimodal text på högstadiet, om undervisning i digital literacy i lärarutbildning och studenters skrivutveckling inom högre utbildning. En annan pågående studie handlar om ämnesspråket i matematik.
Intresset gäller också skrivande i äldre tider. Projekten har här behandlat bland annat medeltida handskrifter från Vadstena kloster och dagboksskrivande under 1800-talet.
Det specifikt värmländska fångas upp i flera projekt. Ett handlar om värmländska soldatnamn medan ett annat rör dialekten i skolan i ett område i Västvärmland. Ordbruk är också i fokus i ett projekt om det svenska r-ordet.
Ett stort intresse finns också för grammatik och grammatikdidaktik. Det sträcker sig från studier som utforskar hur svenskans grammatik har utvecklats och vad som skiljer svenskan från andra språk, till frågor om hur man bäst undervisar om grammatik i skolan.
Forskargrupper
En del av forskarna är knutna till Centrum för språk- och litteraturdidaktik (CSL), som sysslar med ämnesdidaktisk språk- och litteraturforskning. Läs mer här
Seminarieserie
Ämnet samlas runt det högre seminariet i svenska språket som träffas 4–6 gånger per termin. För program, kontakta ämnesföreträdare Andreas Nord.
Aktuella projekt
Skolan som dialektal språklig mötesplats: En studie av dialektbruk på en skola i Värmland. Denny Jansson.
Lärarstudenters undervisning om och i digitalt skrivande på mellanstadiet. Annelie Johansson.
Elevers läsförståelse i ett föränderligt textlandskap. Marie Wejrum.
Med egna ord - eller andras? Resurser och strategier i studenters källbaserade skrivande i högre utbildning. Camilla Grönvall.
Soldatnamn i Värmland. Roland Andersson.
Det svenska r-ordet: Användningar av och förhandlingar om termerna ras och rasism i samtida svensk internet- och sociala medier-baserad kommunikation. Judy Ribeck (med Tobias Hübinette och Peter Wikström, Karlstads universitet). https://www.kau.se/kufo/forskningsprojekt/det-svenska-r-ordet
Conceptualising mathematical language. Judy Ribeck Nyström (med Anneli Dyrvold, Uppsala universitet).
Praktiknära perspektiv på organisering och professionalisering av stöttning för studenters skrivande och språk inom högre utbildning (PPOPS). Camilla Grönvall Fransson och Andreas Nord (med Ann-Marie Eriksson, Göteborgs universitet, Ingrid Lennartson-Hokkanen, Stockholms universitet och Marie Nelson, Stockholms universitet).
Att bygga professionell identitet genom skrivande. Andreas Nord (med Siv-Britt Björktomta, CESAR, Sociologiska institutionen, Uppsala universitet).
Det kommunala tjänsteutlåtandet – en okänd men central förvaltningsgenre. Andreas Nord (med Karin Helgesson, Göteborgs universitet).
Terminologiarbetets möten. Andreas Nord (med Ylva Byrman, Göteborgs universitet och Marie Sörlin, Uppsala universitet).
Linking Instruction and Student Achievement – Professional Learning Observations of Teaching (LISA-PLOT). Marie Wejrum (med Michael Tengberg, Anette Forssten Seisser IPS Karlstads universitet, Monica Evermark, RUC och Marie Pilfalk, Broholmsskolan) https://www.kau.se/ruc-regionalt-utvecklingscentrum/pagaende-professionssatsningar/lisa-plot-2020-2021
