Forskning inom svenska språket
Svenska språket bedriver forskning inom flera områden. Mycket av forskningen berör olika perspektiv på literacy – skrivande och läsande – i ett lärandeperspektiv. Hit hör projekt om läsande av multimodal text på högstadiet, om undervisning i digital literacy i lärarutbildning och studenters skrivutveckling inom högre utbildning. En annan pågående studie handlar om ämnesspråket i matematik.
Intresset gäller också skrivande i äldre tider. Projekten har här behandlat bland annat medeltida handskrifter från Vadstena kloster och dagboksskrivande under 1800-talet.
Det specifikt värmländska fångas upp i flera projekt. Ett handlar om värmländska soldatnamn medan ett annat rör dialekten i skolan i ett område i Västvärmland. Ordbruk är också i fokus i ett projekt om det svenska r-ordet.
Ett stort intresse finns också för grammatik och grammatikdidaktik. Det sträcker sig från studier som utforskar hur svenskans grammatik har utvecklats och vad som skiljer svenskan från andra språk, till frågor om hur man bäst undervisar om grammatik i skolan.
Forskargrupper
En del av forskarna är knutna till Centrum för språk- och litteraturdidaktik (CSL), som sysslar med ämnesdidaktisk språk- och litteraturforskning. Läs mer här
Seminarieserie
Ämnet samlas runt det högre seminariet i svenska språket som träffas 4–6 gånger per termin. För program, kontakta ämnesföreträdare Nils Dverstorp.
Aktuella projekt
Skriftspråkliga syntaktiska mönster och den inre grammatikens utveckling hos barn i yngre skolålder
Adrian Sangfelt (2023-2026).
Verb third and the C-domain - within and outside the Contemporary urban vernacular of Stockholm, Sweden
Adrian Sangfelt med Karin Senter, Högskolan Dalarna (2023-2024).
Ämnestexter med blandade representationer
Judy Ribeck Nyström med Anneli Dyrvold, Uppsala universitet (2023-pågående).
Sfi-elevers investering i grundläggande skriftspråksutveckling på ett andraspråk - Litteracitetspraktiker i elevernas vardagsliv och i sfi-undervisningen
Pernilla Olsson (2020-2024).
Skolan som dialektal språklig mötesplats: En studie av dialektbruk på en skola i Värmland
Denny Jansson (2021-2026).
Doktorandprojekt. Multimodaltextdesign i uppkopplade klassrum: Högstadieelevers deltagande i multimodalt täta skoluppgifter
Annelie Johansson (2020-2025).
Det svenska r-ordet: Användningar av och förhandlingar om termerna ras och rasism i samtida svensk internet- och sociala medier-baserad kommunikation
Judy Ribeck med Tobias Hübinette och Peter Wikström, Karlstads universitet (2020-2023).
https://www.kau.se/kufo/forskningsprojekt/det-svenska-r-ordet
Connected Classroom Nordic (CCN)
Annelie Johansson med Marie Nilsberth och Christina Olin-Scheller, Karlstads universitet, Anna Slotte och Jenny Högström, Helsingfors universitet, Finland, Mari Falkesgaard Slot, Köpenhamns professionshögskola och Tina Höög, Syddansk universitet, Danmark (2020-pågående).
https://www.uv.uio.no/quint/english/projects/connected-classrooms-nordic/
Knowledge and Quality across School Subjects and Teacher Education (KOSS)
Annelie Johansson med ämnesdidaktiska och tvärvetenskapliga forskargrupper från Sverige, Finland och England (2019–2024).
Elevers läsförståelse i ett föränderligt textlandskap
Marie Wejrum (2019-2024).
Utmaningar i det uppkopplade klassrummet
Annelie Johansson med Marie Nilsberth, Christina Olin-Scheller och Eva Tarander, Karlstads universitet (2018-pågående).
https://www.kau.se/csl/forskning-inom-csl/avslutade-projekt/uppkopplade-klassrum
Soldatnamn i Värmland