Judy Ribeck Nyström
Forskning
Jag disputerade 2015 på en avhandling i språkvetenskaplig databehandling vid institutionen för svenska språket på Göteborgs universitet. Min avhandling heter ”Steg för steg - Naturvetenskapligt ämnesspråk som räknas” och är en storskalig korpusdriven studie om svenskt läroboksspråk. Den hittas HÄR ⇦ länk!
Läs gärna Karin Stolpes artikel i ATENA Didaktik (2022) som handlar om min avhandling.
För närvarande forskar jag särskilt på ämnesspråk i matematik tillsammans med Anneli Dyrvold. Vi studerar samspelet mellan olika semiotiska resurser (t.ex. naturligt språk, matematisk notation och bilder) i lärobokstexter.
I ett annat forskarsamarbete undersöker jag, tillsammans med Tobias Hübinette och Peter Wikström, språkliga och kulturella aspekter av "Det svenska r-ordet" inom ramarna för projektet med samma namn.
Åren 2016-2017 tillhörde jag redaktionen för Svenska Akademiens ordlista och Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien.
Jag har också varit med och tagit fram ”En svensk akademisk ordlista” (www.spraakbanken.gu.se/ao) samt den akademiska korpus (SveAk) som finns fritt tillgänglig via Korp på Språkbanken.
Undervisning
Karlstads universitet
2024
- S1GA10, Svenska språket A, dk 3, Språkvård
- S1GA10, Svenska språket A, dk 4, Textanalys
- S1GC10 Svenska språket C, dk1, Textforskning
- S1GAS1, Akademiskt skrivande
- LPGG04, Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3, dk 2, Språkstruktur och barns språk-, läs- och skrivutveckling
- S3AL93, Svenska med didaktisk inriktning 5, språkvetenskaplig fördjupning, dk 2, Självständigt arbete, handledning och examination
- LXAA12, Examensarbete för ämneslärare - svenska med didaktisk inriktning, handledning och examination
- S1GK30 / S1GDK2, Tidigt läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet, dk 2, Skrivutveckling och skrivundervisning
- MKAG23, Informationsarbete i teori och praktik, dk 2, Språkvetenskap och retorik
2023
- S1GA10, Svenska språket A, dk 3, Språkvård
- S1GA10, Svenska språket A, dk 4, Textanalys
- S1GB10, Svenska språket B, dk 4, Självständigt arbete
- S1GAS1, Akademiskt skrivande
- SVGL12, Svenska II med didaktisk inriktning för ämneslärare, dk 3, Textanalys och läsning
- LPGG04, Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3, dk 2, Språkstruktur och barns språk-, läs- och skrivutveckling
- S3AL93, Svenska med didaktisk inriktning 5, språkvetenskaplig fördjupning, dk 2, Självständigt arbete, handledning och examination
- LXAG75, Examensarbete Grundlärarprogrammet - Svenska språket, handledning och examination
- MKAG23, Informationsarbete i teori och praktik, dk 2, Språkvetenskap och retorik
2022
- S1GA10, Svenska språket A, dk 3, Språkvård
- S1GA01, Svenska språket i teori och praktik, dk 3, Språkvård och hjälpmedel
- S1GK30 / S1GDK4, Tidigt läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet, dk 4, Bedömning samt läs- och skrivsvårigheter
- S3AL93, Svenska med didaktisk inriktning 5, språkvetenskaplig fördjupning, dk 2, Självständigt arbete, handledning och examination
- LXAA12, Examensarbete för ämneslärare - svenska med didaktisk inriktning, handledning och examination
2021
- S1GA01, Svenska språket i teori och praktik, dk 3, Språkvård och hjälpmedel
- S1GA01, Svenska språket i teori och praktik, dk 4, Textmönster och genrer
- S1GB01, Svenska språket i teori och praktik II, dk 1, Skrivprocess och akademiskt skrivande
- S1GK30 / S1GDK1, Tidigt läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet, dk 1, Tidig läs- och skrivutveckling
- S1GK30 / S1GDK3, Tidigt läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet, dk 3, Läsutveckling och läsundervisning
- S1GK30 / S1GDK4, Tidigt läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet, dk 4, Bedömning samt läs- och skrivsvårigheter
- LPGG04, Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3, dk1, Introduktion till svenskämnet
- LPGG04, Svenska för grundlärare i förskoleklass och årskurs 1-3, dk2, Språkstruktur och barns språk-, läs- och skrivutveckling
- SVGL12, Svenska II med didaktisk inriktning för ämneslärare, dk 3, Textanalys och läsning
- LPAF61, Barns läs-, skriv- och matematiklärande, dk1, Svenskämnet med inriktning på det svenska språket i samspel med estetiska uttrycksformer
- LPAU61, Barns läs-, skriv- och matematiklärande, dk1, Svenskämnet med inriktning på det svenska språket i samspel med estetiska uttrycksformer
- LXAG75, Examensarbete Grundlärarprogrammet - Svenska språket, handledning och examination
- LXAA12, Examensarbete för ämneslärare - svenska med didaktisk inriktning, handledning och examination
2020
- S1GA01, Svenska språket i teori och praktik, dk 3, Språkvård och hjälpmedel
- S1GA01, Svenska språket i teori och praktik, dk 4, Textmönster och genrer
- S1GB01, Svenska språket i teori och praktik II, dk 1, Skrivprocess och akademiskt skrivande
- S1GB01, Svenska språket i teori och praktik II, dk 4, Ordförråd och fraseologi
- S1GK30 / S1GDK1, Tidigt läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet, dk 1, Tidig läs- och skrivutveckling
- S1GK30 / S1GDK2, Tidigt läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet, dk 2, Skrivutveckling och skrivundervisning
- S3AL93, Svenska med didaktisk inriktning 5, språkvetenskaplig fördjupning, dk 1, Språknormering och språkpolitik, workshop
- S3AL93, Svenska med didaktisk inriktning 5, språkvetenskaplig fördjupning, dk 2, Självständigt arbete, handledning
- LXAA12, Examensarbete för ämneslärare - svenska med didaktisk inriktning, examination
- LPGF70, Förskolan och vetenskapliga perspektiv, dk 3, Självständigt arbete, handledning
2019
- S1GA01, Svenska språket i teori och praktik, dk 3, Språkvård och hjälpmedel
- S1GA01, Svenska språket i teori och praktik, dk 4, Textmönster och genrer
- S1GB01, Svenska språket i teori och praktik II, dk 1, Skrivprocess och akademiskt skrivande
- S1GB01, Svenska språket i teori och praktik II, dk 4, Ordförråd och fraseologi
- S3AL93, Svenska med didaktisk inriktning 5, språkvetenskaplig fördjupning, dk2, Självständigt arbete, handledning och examination
- SVGL12, Svenska II med didaktisk inriktning för ämneslärare, dk 3, Skrivande
- S1GAD4, Läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet I, dk 1
- S1GAD4, Läs- och skrivlärande i pedagogisk verksamhet I, dk 2, Grundläggande grammatik, Svenska som andraspråk och utvecklat skrivande.
2018
- S1GA01, Svenska språket i teori och praktik, dk 3, Språkvård och hjälpmedel
- S1GA01, Svenska språket i teori och praktik, dk 4, Textmönster och genrer
- S1GB01, Svenska språket i teori och praktik II, dk 1, Skrivprocess och akademiskt skrivande
- S1GB01, Svenska språket i teori och praktik II, dk 4, Ordförråd och fraseologi
- S3AL93, Svenska med didaktisk inriktning 5, språkvetenskaplig fördjupning, dk2, Självständigt arbete, handledning och examination
- SVGL12, Svenska II med didaktisk inriktning för ämneslärare, dk 3, Skrivande
- SVGL13, Svenska III med didaktisk inriktning för ämneslärare, dk 4, Språkvariation
- LPGG09, Svenska för grundlärare i årskurs 4-6, dk 2, Språk-, läs- och skrivutveckling
- LPGG09, Svenska för grundlärare i årskurs 4-6, dk 4, Att undervisa i svenskämnet
- LXAA12, Examensarbete för ämneslärare - svenska med didaktisk inriktning, handledning och examination
- LXAG75, Examensarbete Grundlärarprogrammet - Svenska språket, handledning och examination
- LLGA62, Svenska för lärare åk 7-9, dk 6, Text, läsande och skrivande
- LPAF07, Barns läs-, skriv- och matematiklärande, dk 1, Svenska och matematik i samspel med estetiska uttryck
- LPAF07, Barns läs-, skriv- och matematiklärande,dk 2, Svenskämnet i samverkan med drama och dans
- LPAF07, Barns läs-, skriv- och matematiklärande,dk 4, Svenska och matematik i samspel med estetiska uttryck
- LPGF06, Förskolan och vetenskapliga perspektiv, dk3, Självständigt arbete, handledning och examination
2017
- S1GA01, Svenska språket i teori och praktik, dk 3, Språkvård och hjälpmedel
- S1GB01, Svenska språket i teori och praktik II, dk 1, Skrivprocess och akademiskt skrivande
- LPGG09, Svenska för grundlärare i årskurs 4-6, dk 2, Språk-, läs- och skrivutveckling
- LPGG09, Svenska för grundlärare i årskurs 4-6, dk 4, Att undervisa i svenskämnet
- LLGA62, Svenska för lärare åk 7-9, dk 4, Läsning och en systematisk läsundervisning
- LLGA62, Svenska för lärare åk 7-9, dk 6, Text, läsande och skrivande
- LPAG03, Vetenskaplig metod och utvecklingsarbete - grundlärare, examination
- Skrivdiagnos
- Skrivhandledning
Göteborgs universitet
2017
- LGSV1A, Lärarprogrammet i svenska. Självständigt arbete för gymnasielärare, handledning
- LÖK80G/GY, Lärarprofessionen och vetenskapligt arbete för förskollärarem handledning
- LÖXA1G, Självständigt arbete (examensarbete) för förskollärare, handledning
- SPK020, Språkkonsultprogrammet. Språkteknologi och hjälpmedel i språkarbete
- SV1101, Svenska språket. Grundkurs. Textproduktion och Textanalys
- SV1140, Svenska språket. Skriva grundkurs
2016
- LAU270/275, Lärarprogrammet i svenska. Vetenskaplighet i teori och praktik
- LAU365, Lärarprogrammet i svenska. Examensarbeten handledning
- LGSV10, Lärarprogrammet i svenska. Svenska för gymnasielärare
- LGSV1A, Lärarprogrammet i svenska. Självständigt arbete för gymnasielärare, handledning
- LÖK80G/GY, Lärarprofessionen och vetenskapligt arbete för förskollärare
- LÖXA1G, Självständigt arbete (examensarbete) för förskollärare
- SLC100, Swedish language and culture
- SV1101, Svenska språket. Grundkurs. Textproduktion och Textanalys
- SV1133, Svenska språket. Retorik grundkurs
- SV1140, Svenska språket. Skriva grundkurs
- SV1203, Svenska språket. Fortsättningskurs
- SV1301, Svenska språket. Fördjupningskurs, handledning
- SVA116, Svenska för studenter med annat modersmål. Skriftlig språkfärdighet och grammatik
2015
- SLC100, Swedish language and culture
- SV1101, Svenska språket. Grundkurs. Textanalys
- SV1140, Svenska språket. Skriva grundkurs
- SVA116, Svenska för studenter med annat modersmål. Skriftlig språkfärdighet och grammatik
2014
- SV1140, Svenska språket. Skriva grundkurs
- SV1203, Svenska språket. Fortsättningskurs
2013
- SSA215, Svenska som andraspråk. Korpuslingvistiska metoder och verktyg
- SV1203, Svenska språket. Fortsättningskurs
- SV1301, Svenska språket. Fördjupningskurs, handledning
Samverkan
Läs gärna Karin Stolpes artikel i ATENA Didaktik (2022) som handlar om min avhandling.
Utvalda publikationer
2021
- Emma Sköldberg, Kristian Blensenius, Anna Helga Hannesdottir, Louise Holmer, Hans Landqvist, Monica Martens, Stellan Petersson, Ann-Kristin Hult, Judy Ribeck Nyström, Lena Wenner, Petrus Wang. 2021. Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien som app 2021 (för iOS)
- Emma Sköldberg, Kristian Blensenius, Anna Helga Hannesdottir, Louise Holmer, Hans Landqvist, Monica Martens, Stellan Petersson, Ann-Kristin Hult, Judy Ribeck Nyström, Lena Wenner, Petrus Wang. 2021. Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien som app 2021 (för Android)
- Emma Sköldberg, Kristian Blensenius, Anna Helga Hannesdottir, Louise Holmer, Hans Landqvist, Monica Martens, Stellan Petersson, Ann-Kristin Hult, Judy Ribeck Nyström, Lena Wenner, Petrus Wang, Erik Bäckerud. 2021. Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien, andra upplagan
2019
- Judy Ribeck Nyström, Anneli Dyrvold. 2019. Subject Language in Mathematics Textbooks - Verbal Text Fragments Supplemented by Other Semiotic Resources.
2018
-
Judy Ribeck Nyström. 2018. Do Scandinavian dictionaries take a stand on language policy?
2017
- Kristian Blensenius, Petrus Wang, Lars-Erik Longhi, Monica von Martens, Sture Berg, Emma Sköldberg, Louise Holmer, Ann-Kristin Hult, Judy Ribeck, Sven-Göran Malmgren. 2017. Svenska Akademiens ordlista, 14:e upplagan, som app (för Android)
2016
- Judy Ribeck. 2016. Spåkteknologisk stilanalys av läroböcker i naturvetenskap.
- Judy Ribeck. 2016. Automatically identifying typical vocabulary in Swedish textbooks in the natural sciences
- Judy Ribeck 2016. Naturvetenskapliga läroböcker ställer höga språkliga krav på eleverna.
- Kristian Blensenius, Petrus Wang, Lars-Erik Longhi, Monica von Martens, Sture Berg, Emma Sköldberg, Louise Holmer, Ann-Kristin Hult, Judy Ribeck, Sven-Göran Malmgren. 2016. Svenska Akademiens ordlista, 14:e upplagan, som app (för iOS)
2015
- Judy Ribeck. 2015. Introducing index lists as a tool for identifying typical linguistic features of specialized registers, with examples from Swedish textbooks in Natural Sciences
- Judy Ribeck. 2015. Steg för steg. Naturvetenskapligt ämnesspråk som räknas
2014
- Judy Carola Ribeck, Håkan Jansson, Emma Sköldberg. 2014. Från aspekt till övergripande - en ordlista över svensk akademisk vokabulär
- Judy Carola Ribeck, Lars Borin. 2014. Lexical Bundles in Swedish Secondary School Textbooks
2013
- Judy Carola Ribeck 2013. En datamaskinell analys av läroböcker i grundskolan och på gymnasiet.
2012
- Håkan Jansson, Sofie Johansson Kokkinakis, Judy Carola Ribeck, Emma Sköldberg. 2012. A Swedish Academic Word List: Methods and Data
- Carina Carlund, Håkan Jansson, Sofie Johansson Kokkinakis, Julia Prentice, Judy Carola Ribeck 2012. An academic word list for Swedish - a support for language learners in higher education
2011
- Judy Carola Ribeck. 2011. Identifying Lexical Bundles in Secondary School Textbooks
Publikationer
- Judy Ribeck, Anneli Dyrvold, 2024
- Tobias Hübinette, Judy Ribeck, 2023
- Redaktör, 2021
- Redaktör, 2021
- Judy Ribeck, Anneli Dyrvold, 2019
- Judy Ribeck, 2018
- Redaktör, 2017
- Judy Ribeck, 2016
- Judy Ribeck, 2016
- Judy Ribeck, 2016
- Redaktör, 2016
- Judy Ribeck, 2015
- Judy Ribeck, 2015
- Judy Ribeck, Håkan Jansson, Emma Sköldberg, 2014
- Judy Ribeck, Lars Borin, 2014
- Judy Ribeck, 2013
- Håkan Jansson, Sofie Johansson Kokkinakis, Judy Ribeck, Emma Sköldberg, 2012
- Judy Ribeck, Håkan Jansson, Sofie Johansson Kokkinakis, Julia Prentice, Carina Carlund, 2012
- Judy Ribeck, 2011