Verksamhetsberättelse 2022
2022 har varit ett händelserikt år och en nystart med mer av aktiviteter på plats på universitetet då Corona-restriktionerna avvecklades i början på året. De enskilt viktigaste händelserna var att ett nytt forskningsprogram togs fram under våren, och under hösten skrevs en självvärdering som skall ligga till grund för en extern utvärdering av forskningscentrets verksamhet under våren 2023.
Det framtagna forskningsprogrammet fokuserar på fyra områden som kommer att prioriteras i SMEER:s verksamhet under år 2023-2025: praktiknära undervisningsforskning, ämnesdidaktisk teori- och begreppsutveckling, representationer och språkanvändning, undervisning för hållbar utveckling och Antropocen. Vidare identifierades utvecklingsområden att arbeta med. Inför kommande period behöver SMEER som forskningscentrum utveckla den gemensamma identiteten, då SMEER-forskarna idag är fördelade på sex institutioner och två fakulteter. SMEER vill också arbeta vidare för att stödja forskares vetenskapliga meritering och karriärutveckling i samverkan med institutionerna, samt delta vid nyrekryteringar för att i större utsträckning säkerställa att didaktisk forskningskompetens beaktas. Inför kommande period behöver SMEER prioritera ansökningar om externt finansierade forskarskolor för att säkerställa finansiering av forskarstuderande. Inför kommande period behöver SMEER också arbeta med att säkra koppling till skolan och det omgivande samhället, vilket kan bidra till att skapa underlag för rekrytering till det nya mastersprogrammet i ämnesdidaktik och på lång sikt säkra kandidater till forskarutbildningen.