Matematikdidaktik
Digitala verktyg inom ingenjörsprogrammens matematikundervisning
Kontaktperson: Mats Brunström, Maria Fahlgren
Andra forskare: Mirela Vinerean Bernhoff, Yosief Wondmagegne
Kort beskrivning av forskningen:
Projektet innefattar digitala lösningar i form av automaträttande bedömningssystem, bland annat i kombination med dynamiska matematikprogram. Syftet med projektet är att undersöka hur denna typ av system (t.ex. STACK, Möbius) kan användas för att generera formativ feedback, som stöttar studenters matematiklärande. Forskningen fokuserar på design av lärandemiljöer där studenters metakognitiva processer såsom självbedömning och självreflektion utvecklas. En viktig del handlar om konstruktion av individanpassade uppgifter med väl genomtänkt återkoppling.
Embodied Learning
Kontaktperson: Jorryt van Bommel
Andra forskare: Morten Bjørnebye (Høgskolen i Innlandet, Norge)
Kort beskrivning av forskningen:
Att lära sig matematik kan ske på olika sätt och i projektet försöker vi ta reda på hur kropsliga rörelser kan förstärka småbarns förståelse av matematiska fenomen så som mönster och taluppfattning. Forskningen bedrivs i samarbete med Høgskolan Innlandet (Hamar, Norge).
Interaktiva matematiska kartor - Ett kontextualiserat sätt att skapa meningsfullt lärande
Kontaktperson: Mirela Vinerean Bernhoff
Andra forskare: Matthias Brandl (Universitetet i Passau), Yvonne Liljekvist
Kort beskrivning av forskningen:
Lärarstudenter har ofta problem med att koppla matematiken från grundskolan till den matematiken som erbjuds på universitetskurser. Det manifesterar sig i en brist på förståelse för och betydelsen av matematikinnehållet för det framtida läraryrket. Baserat på modern inlärningspsykologi antar vi att denna fråga kan övervinnas genom defragmentering - ett tematiskt meningsfullt arrangemang av kunskap. För detta ändamål konstrueras en "dynamisk interaktiv matematisk karta". Genom att ge studenterna möjlighet att koppla bildandet av matematiska delområden och begrepp till liknande begrepp och angränsande områden, fördjupas förståelsen och i slutändan underlättas lärandet. Två datainsamlingar (i geometri och analyskurser för ämneslärare) genomförs.
Lärarstudenters design av datorbaserade elevaktiviteter i geometri
Kontaktpersoner: Maria Fahlgren, Mirela Vinerean Bernhoff
Andra forskare: Attila Szabo, Stockholms universitet, Bharath Sriraman University of Montana- Missoula, Shai Olsher, Haifa University, Israel
Kort beskrivning av forskningen:
Syftet med detta projekt, som omfattar två delstudier, är att skapa kunskap om hur användandet av dynamiska geometriprogram påverkar blivande respektive verksamma lärares möjligheter att utveckla sin ämnesdidaktiska kunskap kopplat till geometriundervisningen. Det handlar om att designa datorbaserade uppgifter som stimulerar varje elevs lärande, även de som lätt når kunskapskraven.
Problemlösning i förskoleklass - PiF
Kontaktperson: Jorryt van Bommel
Andra forskare: Hanna Palmér
Kort beskrivning av forskningen:
Matematik i förskoleklass kan göras genom problemlösning. Problem där läs- eller skrivfärdigheter inte är nödvändiga kan vara utmanande, stimulerande och inte minst lärorika. En design-studie genomförs som går ut på att, tillsammans med lärare, testa, analysera och bearbeta olika problemlösningsuppgifter i förskoleklass. Syftet är att få en inblick i hur elever upplever problemen och vilka möjligheter till lärande uppgifterna ger. Digitala versioner av uppgifterna har framställts och testas som komplement till de existerande analoga uppgifterna.
Rum för formativ undervisning: Effekter av kollegialt samarbete på elevers lärande
Kontaktperson: Yvonne Liljekvist
Andra forskare: Kenneth Nordgren, Martin Kristiansson, Anette Forssten Seiser, Daniel Berg, Ulf Blossing (GU), Susanne Duek.
Kort beskrivning av forskningen:
I det här projektet undersöks lärares samarbete för en hållbar, formativ undervisning och prövas dess effekt på elevers lärande. Projektet är ett samarbete mellan ämnesdidaktiska forskare i olika ämnen och skolutvecklingsforskare kopplade till rektorsutbildningen.
Secondary-tertiary Transition in Mathematics for Engineering Students: A Study with Focus beyond the Purely Cognitive Aspects
Kontaktperson: Mirela Vinerean Bernhoff
Andra forskare: Yvonne Liljekvist, Elif Bengu (Abdullah Gul University, Faculty of Educational Science, Kayseri, Turkey)
Kort beskrivning av forskningen:
Höga avhopp under det första året av grundutbildningen är ett uttryck för det sekundära-tertiära övergångsproblemet och de verkar vara särskilt höga på de utbildningar där specialiserade matematikkurser läses under det första studieåret. Forskning visar att studenters svårigheter under övergångsperioden inte kan reduceras till rent kognitiva faktorer. I denna studie tar vi upp det sekundära-tertiära övergångsproblemet i matematik för ingenjörsstudenter. Baserat på ett frågeformulär med fokus bortom de rent kognitiva aspekterna, genomförs en jämförelse av övergångsproblemet vid tre europeiska medelstora universitet (Karlstads universitet, Passau universitet och Abdullah Gul universitetet), för att identifiera gemensamma utmaningar och svårigheter, såväl som skillnader.
Tidigare projekt:
Formativ bedömning i det digitalt sammankopplade matematikklassrummet
Fortbildning på Facebook - FpF
Linking Instruction and Student Achievement - LISA