Anette Forssten Seiser
Anette Forssten Seiser är lektor i pedagogik och forskar inom rektorsutbildningen.
Mitt forskningsintresse handlar om rektorers pedagogiska ledarskap, vilket är ett ledarskap som ofta förespråkas och efterfrågas. Det är också ett ledarskap som omges av osäkerhet och otydlighet vilket motiverar mer forskning kring ämnet. Studien syftar därför till att utveckla kunskap och fördjupad förståelse för detta ledarskap men också att stärka deltagande rektorer i sina roller som pedagogiska ledare i de verksamheter de är satta att leda. Elevers lärande och utveckling utgör också centrala delar i detta undersökande arbete.
En fråga som jag ser som betydelsefull gällande svenska skolans utveckling handlar om vem som ska ha makten att styra över skolans praktik. Dagens rådande maktförhållandet kan förändras till de professionellas fördel genom att rektorer och lärare själva deltar och bidrar till kunskapsproduktionen inom det utbildningsvetenskapliga fältet. Därför har jag har valt att använda en kritisk aktionsforskningsansats för att undersöka och pröva rektors pedagogiska ledarskap. Aktionsforskning är en forskningsansats som syftar till att skapa delaktighet och engagemang och som skiljer sig från sådan forskning där forskaren förväntas inta en objektivt och passiv roll. Inom ramen för denna studie har jag i nära samarbete med ett antal verksamma rektorer undersökt och prövat ett pedagogiskt ledarskap. Empirin har sedan analyserats med hjälp av det teoretiska ramverket; praktikarkitektur. Ett resultat som redan nu kan utläsas ur studien är hur rektorer utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt kan ta makten över den lokala skolans utveckling genom att förädla sitt pedagogiska ledarskap.
/Anette Forssten Seiser