Anette Forssten Seiser

Forskning
Mina forskningsområden är skolutveckling och skolledarskap och jag har ett särskilt intresse för praktikutvecklande forskningsansatser så som exempelvis aktionsforskning. För att studera det som sker inom olika skolor och skolverksamheter använder jag mig av praktikteori och då främst teorin om praktikarkitekturer (TPA). För närvarande ägnar jag min tid till studera skolledningens roll och funktion i olika didaktiska forskningssatsningar och undersöker hur skolledning påverkar sådana arbeten på den lokala skolan. Ett annat pågående forskningsprojekt handlar om att undersöka hur rektorer upplever det nationella, och numera obligatoriska Rektorsprogrammet och vidare hur utbildningen påverkar rektorernas ledarskap och de verksamheter de är satta att leda.
Undervisning
Jag undervisar inom FFR (Fortbildning för rektorer) som är en fortbildning för de rektorer som genomgått det obligatoriska Rektorsprogrammet.
Samverkan
Är aktiv i både nationella och internationella nätverk:
- Pedagogy Education Praxis (PEP)
- Svenska PEP (SWE-PEP)
- Nordisk aktionsforskning
- Nätverket kring skolans styrning, ledning och organisering (NSLO)
Biografi
Har lång erfarenhet av skolans verksamhet. Har arbetat som lärare och skolledare under många år och alltid varit intresserad av att undersöka och praktisera skolförbättring utifrån en strävan att så många elever som möjligt får trivas och lyckas i skolan
Utvalda publikationer
Forssten Seiser, A. & Blossing, U. (2020). Actions and practice architectures for realising sustainable development by restructuring school organisations. Forskning och Forandring 3(2), 69-88. DOI.org/10.23865/fof.v3.2457
Ekholm, M., Forssten Seiser, A. & Söderström, Å. (2021). Skolförbättring genom aktioner. Verksamheter i skola, förskola och fritidshem möter forskning. Lund: Studentlitteratur.
Forssten Seiser, A (2021). Vetenskapligt parterskap mellan forskare och rektorer. I N., Rönnström, N. & O.,Johansson, (red) Att förbättra skolor med stöd i forskning. Stockholm: Natur och kultur.
Exploring enhanced pedagogical leadership: an action research study involving Swedish principals
doi.org/10.1080/09650792.2019.1656661
Rektorer förädlar sitt pedagogiska ledarskap
https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/46268
Aktionsforskning som förhållningssätt i en föränderlig omvärld 2014
En nyfiken betraktelse av de ökade kraven på skolans vetenskaplighet 2016
Stärkt pedagogiskt ledarskap. Rektorer granskar sin egen praktik 2017 https://kau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1145701/FULLTEXT01.pdf
Publikationer
- Anette Forssten Seiser, 2019
- Anette Forssten Seiser, 2019
- Anette Forssten Seiser, 2017
- Anette Forssten Seiser, 2017
- Anette Forssten Seiser, 2016
- Anette Forssten Seiser, Agnetha Carlsson, Jan Strid, 2016
- Anette Forssten Seiser, Anna Karlefjärd, 2014
