30 år av samverkan för framtidens förskola/skola
2025-12-03Under 30 år har Ruc, Regionalt utvecklingscentrum, vid Karlstads universitet framgångsrikt byggt broar mellan teori och praktik. Det firades med en eftermiddag fylld av reflektioner, inspiration och gemenskap.
Den 28 november firades 30 år av framgångsrik samverkan mellan Karlstads universitet och samverkanskommunerna. Inbjudna var skolchefer, rektorer, utvecklingsledare samt medarbetare vid Karlstads universitet. Jenny Dahlin, barn och bildningschef i Hagfors kommun och ordförande i Ruc:s styrgrupp, hälsade alla välkomna till en eftermiddag med historia, nutid och framtidsspan. I fokus stod skolutvecklingsforskning, professionsutveckling, ledarskap och praktiknära forskning – områden där Ruc, Regionalt utvecklingscentrum, byggt broar mellan teori och praktik.
– Det kittet har vi byggt under tre decennier, säger Monica Evermark, föreståndare för Ruc. Dels med alla de professionssatsningar vi genomfört under åren, där forskare har varit processtödjare och lett professionens lärande utifrån kommunernas olika behov av kompetensutveckling. Vi har också haft mötesplatser där forskare kunnat ta del av praktikens kunskaper. Det är ett ömsesidigt beroende. När forskning når praktiken och praktiken når forskning skapar vi samhällsviktig kunskap. Här använder vi sedan 2019 Pedagog Värmland, vår digitala mötesplats för yrkesverksamma inom samtliga skolformer, lärarutbildare, lärarstudenter och forskare. På Pedagog Värmland kan de ta del av forskning, exempel från skolan och själv dela med dig av sin kunskap. Skolchefsgruppen är ett viktigt nätverk för att bygga en samverkansstruktur, de ser Ruc som ett nav i förhållande till lärarutbildning, forskning och professionsutveckling.
En historisk tillbakablick
I mitten av 90-talet pågick en utredning om ny lärarutbildning. Där kom idén upp om att varje lärarutbildning borde ha ett regionalt utvecklingscentrum. Tanken var bland annat att underlätta lärares kompetensutveckling och stärka lärarutbildningen genom inspel från praktisk verksamma lärare samt bildandet av forskningscirklar.
– I slutet av den här utredningen bjöd de in mig som höll på med det här att nätverka, säger Mats Ekholm, professor emeritus vid Karlstads universitet och en av Ruc:s grundare.
Mats Ekholm tyckte att idén om regionala utvecklingscentrum verkade bra, men att det var en väldig lärarutbildningsdominant idé. Lärarutbildningen skulle inte vara huvudperson, utan i stället skulle kommunen och det som hände på skolan vara i fokus. Ägarskapet skulle vara gemensamt mellan kommuner och Högskolan i Karlstad, senare Karlstads universitet. Fokus skulle inte ligga på enskilda individer, utan på kollektivet där representanter från skolan tog med sig kunskap tillbaka.
– Ruc ska vara en gemensam arena för kunskapsbildning och kunskapsspridning inom regionen, ett gemensamt resurscentrum för skola och högskola. I början rekryterades föreståndaren från en kommun och inte högskolan och lärarutbildningen. Föreståndaren fick en plats på högskolan som ett sätt att visa att vi är tillsammans.
Samverkan för framtidens förskola/skola
Eftermiddagens olika programpunkter hade alla en koppling till den verksamhet av samverkan som Ruc driver. Anette Forssten Seiser, docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet och tidigare vetenskaplig ledare för Ruc, berättade om forskargruppen SOL (Skolutveckling, Organisation och Ledarskap).
– Det här är en forskningsmiljö där vi tillsammans bildar kunskap, både nationellt och internationellt, men också på de lokala skolorna, och det behöver vi göra tillsammans.
Ett exempel på vad som händer inom forskargruppen SOL stod Emelie Johansson, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet för. Hon berättade om sin avhandling Rektorers professionella lärande om förändring i och för praktik. I avhandlingsprojektet har hon genomfört aktionsforskning tillsammans med rektorer som utvecklar sin förståelse för, och sätt, att leda digitalisering i förskolan.
Maria Hjalmarsson, professor i pedagogiskt arbete och ULF-koordinator, berättade om ULF (Utbildning, Lärande och Forskning). ULF är en nationell verksamhet som bedrivs av skolhuvudmän och lärosäten med lärarutbildning
– Genom att bedriva praktiknära skolforskning i samverkan, och när jag säger skola räknar jag förstås även med förskola, tar parterna ett gemensamt ansvar för den svenska skolans och lärarutbildningarnas långsiktiga utveckling. Och i ULF-sammanhang innebär praktiknära forskning sådan forskning som utgår från skolprofessionernas behov av ny kunskap.
Framtidsspan
Niklas Gericke, dekan för Lärarutbildningen vid Karlstads universitet, avslutade dagen med att berätta om aktuella processer inom lärarutbildningen och reflekterade över framtidens samverkansformer mellan universitetet och skolhuvudmän.
– Vi står inför flera processer de närmsta åren som påverkar vårt samarbete med skolhuvudmännen. Vi har bland annat professionsprogrammet, ULF och lanseringen av en ny lärarutbildning. Vi har staten som sätter upp riktlinjer för hela utbildningssystemet, vi har skolhuvudmännen som genomför barn- och ungdomsutbildningen samt lärarutbildningen som med sin utbildning och forskning skapar underlag och resurser för de två förra. Hur får vi ihop de här tre polerna? Det är här RUC kommer in.
Läs mer om Ruc, Regionalt utvecklingscentrum, vid Karlstads universitet.