Om projektet Rethink:Kau 2018-2020
I projektet Rethink:Kau utvecklade Karlstads universitet digitala verktyg för att ge studenter bättre förutsättningar att genomföra sin utbildning. Syftet var att alla studenter ska ha samma möjligheter att lyckas med sina studier.
PROJEKTET ÄR AVSLUTAT
Projektet Rethink:Kau pågick från augusti 2018 till januari 2021 och finansierades av innovationsmyndigheten Vinnova med tre miljoner kronor.
Genom att följa studentgrupper i vardagen kartlades deras upplevelser av studietiden, vilka eventuella hinder som fanns och tänkbara lösningar. Nya digitala verktyg testades i verkliga situationer och vidareutvecklades vid behov. Arbetet baserades på tjänstedesignmetoder som utvecklats vid Karlstads universitet.
Fyra studier
Projektet genomförde fyra studier som följde studenter som identifierar sig med det kön som är underrepresenterat i utbildningen, studenter med funktionsnedsättning, studenter med utländsk bakgrund och studenter från en studieovan miljö.
Samverkar med externa företag
Digitala verktygen togs fram både av Karlstads universitet själva och i samarbete med företag som levererar digitala lösningar. När ett verktyg var klart testades det i studenternas verklighet och om det fanns behov utvecklas det ytterligare.
Universitet och högskolor ska arbeta aktivt för att öka mångfalden bland studenter, minska snedrekryteringen till högre studier och för allas möjligheter att genomföra sin utbildning, ett arbete som brukar benämnas breddad rekrytering och breddat deltagande. Projektet Rethink:Kau var ett unikt sätt att ta sig an arbetet med breddat deltagande. Det handlar om att alla ska ha samma möjligheter oavsett förutsättningar.
I projektet ingick också att låta andra verksamheter inom utbildningssektorn testa metoden. Lyckade resultat infördes i verksamheten vid Karlstads universitet, spreds till andra universitet och högskolor samt andra utbildningsverksamheter.
Tre mål
Projektet Rethink:Kau hade tre mål:
1. Att ta fram digitala verktyg för studentgrupper inom breddat deltagande genom verklighetstester i studenternas vardag.
2. Att sprida lyckade resultat till kärnverksamheten och externt till andra lärosäten och utbildningsanstalter.
3. Att inkludera företag inom den digitala branschen och andra intressenter att delta i och använda projektets metod och lokal.