På plats i klassrummet
– Jag jobbar med forskning om ämnesdidaktik, om undervisningens villkor. Det är frågor som är väldigt konkret kopplade till en situation i verkligheten, i klassrummen. För att få svar på våra frågor måste vi söka dem gemensamt, vi som forskar tillsammans med lärare och elever.
Det är Christina Olin-Scheller som berättar. Hon är professor i litteraturvetenskapens didaktik och i pedagogiskt arbete och har tidigare arbetat många år som lärare. Hon säger att den forskning hon gör idag på många sätt utgår från de erfarenheter hon samlat på sig under tiden i skolans värld. Och drivkraften är fortfarande den samma.
– Som forskare kan jag vara i skolmiljön och bidra med fördjupning och perspektiv som sedan kan vara till nytta i deras vardag. Jag kan vara en resurs som gör gott för lärare och elever, säger hon.
På Karlstads universitet leder Christina forskargruppen Rose (Research on Subject-specific Education) som har fokus på det som händer i klassrummet, på samspelet mellan lärare och elever i lärandeprocessen.
Medarbetarna i Rose vill helt enkelt veta mer om hur eleverna lära sig i olika ämnen på ett bättre sätt. Genom att bedriva forskningen i samverkan med skolor, kommuner och andra organisationer kan man hitta svar som man annars aldrig skulle komma åt.
– Det är viktigt när vi arbetar ihop med andra att de andra parterna också får ut något konkret av det, något de har nytta av. Det kan vara fortbildning eller verksamhetsutveckling på något sätt, säger Christina.
Varför funkar det så bra att bedriva skolforskning på det här sättet?
– Ambitionen är ju att vi vill göra skillnad, vi vill göra verksamheten bättre – både lärarutbildningen och undervisningen i skolorna. Då är det här sättet vi vill och kan arbeta på, jag kan inte se något annat sätt än att jobba tillsammans med skolor, kommuner och andra organisationer här i regionen.