Konferens om undervisning och examination på Karlstads universitet 2016
Den första universitetsgemensamma konferensen om undervisning och examination äger rum den 15 september 2016. Konferensen vänder sig till all personal på Karlstads universitet som är intresserad och engagerad i att utveckla undervisning och examination i högre utbildning.

Konferensens syfte är att utveckla kvalitet i undervisning och examination i högre utbildning och erbjuda en mötesplats för kommunikation och erfarenhetsutbyte. Det kollegiala samtalet och erfarenhetsutbytet är centralt.
Abstract som utgår från utveckling av undervisning och examination inom ramen för konferensens två teman är tillsammans med en keynote speaker centrala delar för konferensens utformning.
Konferensen har två övergripande teman
- Studentcentrerat lärande
För att utveckla diskussionen om studentcentrerat lärande efterlyses bidrag som visar hur detta tolkas i olika kurser och olika ämnen. Vad innebär ett studentcentrerat lärande och vilka undervisnings- och presentationsformer kan stötta studenterna i deras lärandeprocess för att uppnå lärandemålen i olika kurser på olika nivåer.
- Bedömning och examination
För att utveckla diskussionen om bedömning och examination efterlyses bidrag som visar hur lärare arbetar med formativ och summativ bedömning och eventuellt också använder examinationer för repetition och nytt lärande. Alla bidrag som behandlar olika examinationsformer välkomnas.
Aspekter från Blended learning och användning av digitala resurser samt relationer mellan teori och praktik kan med fördel integreras i konferensens teman.
Begreppet studentcentrerat lärande har sin utgångspunkt i ESGs riktlinjer. Där fokuseras akademiska kunskaper och förmågor uttryckta i lärandemål samt examination av dessa mål. ESGs riktlinjer är en central grund i universitetet meriteringsmodell för skicklighet i undervisning och examination.
Dokumentation och bakgrundsmaterial finns till höger.
Konferensen återkommer den 28 september 2017.
