Shu-Nu Chang Rundgren, professor 2011
Shu-Nu Chang Rundgrens forskning har ett socialvetenskapligt perspektiv med en bred tillämpning och hon ser att forskningsfältet kan komma till nytta för många människor. Naturvetenskapens didaktik handlar om forskning om lärande, kunskapsbildning, utbildning och undervisning.
Shu-Nu Chang Rundgren är född och uppvuxen i Taipei i Taiwan där hon disputerade 2004 med avhandlingen ‘’Investigating Undergraduates’ skills and models of argumentation from the perspective of epistemology”, vid National Taiwan Normal University. Där gjorde hon också sin postdoc-tjänst under ett år för att 2005 bli lektor. Tillsammans med en forskargrupp och i samband med ett universitetsutbyte besökte hon Linköpings universitet. Där kom hon första gången i kontakt med sin nuvarande man och fick 2008 fram till våren 2011 en gästprofessur i Naturvetenskapens didaktik vid samma universitet.
–Min man och jag arbetar inom samma forskningsområde och brinner för att förmedla kunskaper så att människor får förståelse för vad konsekvenserna innebär. I en vidare mening är det viktigt att få en balans mellan de naturvetenskapliga och utbildningsvetenskapliga frågorna.
Hennes forskningsområde omfattar bland annat kommunikation och interaktion gällande vetenskapsfrågor i samhället och hur man stimulerar intresset för teknik och naturvetenskap i tidiga åldrar.
–Det finns ett stort intresse bland unga idag att medverka till att ta medvetna beslut, men vi behöver fånga intresset långt ner i åldrarna och ge dem verktygen att argumentera kring naturvetenskapliga frågor. Det gäller människans överlevnad och förmågan att sätta sig in i fakta. Det är en nödvändighet för att kunna förstå och argumentera för viktiga samhällsfrågor - allt från global uppvärmning till genförändrad mat eller förståelse för andra kulturer.
Hennes intresse för naturvetenskapens didaktik kommer ur ett tidigt intresse och en grundutbildning inom genetik och näringslära. Tillsammans med sina kollegor hoppas hon kunna bidra med att utveckla Karlstads universitet inom området.
–Vi behöver öka våra externa forskningsanslag för att kunna attrahera fler forskare och doktorander. Att lyfta blicken och få ett större fokus på naturvetenskapens didaktik är nödvändigt för att Sverige ska klara sig i konkurrensen med andra länder när det gäller arbetskraft.
Ett nyinköpt hus med trädgård väntar härnäst och intresset för naturen och vandring i fjällen delar hon med sin man.
–Om inte forskning fångat mig kanske jag hade blivit författare – jag gillar kommunikation på många sätt.