Patrik Larsson, professor 2011
Patrik Larsson forskar inom arbetsvetenskap och är föreståndare för CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Forskningsfältet handlar om arbete i tjänstesektorn där han fokuserar på hur möten mellan anställda och verksamhetens kunder organiseras och upplevs.
Han tog sin doktorsexamen 1996 vid Sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet med sin avhandling ”Hemtjänsten ur tre perspektiv – En studie bland anställda, äldre och ledning”. Hans forskningsfält är tvärvetenskapligt och spänner över ämnena arbetsvetenskap, psykologi, sociologi och företagsekonomi.
–Arbetsvillkoren för småföretagare intresserade mig, bland annat i samband med ett projekt där vi tittade på personer som erhållit starta egetbidrag. Genom att dela upp framgång och misslyckande i olika nivåer, företags-, sysselsättnings- och levnadsvillkor kunde man peka på hur arbetsmarknadspolitiska satsningar som i statistiken framstår som lyckosamma kan ge upphov till mycket besvärliga levnadsvillkor för individen.
Tillsammans med kollegan Birgitta Eriksson genomförde han en annan studie där man jämförde svenska och polska småföretagares motiv till att starta eget, ett projekt som rönte uppmärksamhet, bland annat hos politiker och beslutsfattare i Polen. Han ser CTF som en mycket positiv och samlad forskningsmiljö till skillnad från många andra som är mer virtuella.
–Det har varit oerhört roligt att vara med och utveckla verksamheten där jag i omgångar varit föreståndare, proprefekt, projektledare samt ansvarig för KK-stiftelsens forskningsprofil ”Den nya tjänsteekonomin” som sträckte sig över perioden från 2002-2008.
En annan intressant vinkel i Patrik Larssons forskning har handlat om estetiska krav. I samarbete med forskaren Henrietta Huzell och en brittisk forskargrupp, påvisade man hur utseende används som en indikator på hälsa och kan användas av arbetsgivare för att sortera bort potentiella framtida kostnader i form av frånvaro och rehabilitering. Han forskar också kring antaganden om vad som präglar tjänstemötet, vikten av det personliga mötet, kundanpassning och ”klicket” mellan kund och anställd. För närvarande forskar han om vad anställda gör på jobbet som inte har med jobbet att göra. Är det till exempel okej med facebook och twitter på jobbet? Många tar med sig jobb hem ibland och låter arbetet inkräkta på fritiden, men hur är synen på att man utför privata sysslor på arbetstid?
–Just nu är debatten infekterad av hur mycket de sociala medierna kostar i arbetstid. Det finns ett behov av att nyansera bilden en smula och se vilka positiva effekter som uppnås, bland annat i form av minskad stress och ladda batterierna, vilket vissa företag uppmuntrar. Det är intressant att se hur man resonerar i dessa företag.
Fru och två volleybollspelande ungdomar finns i hans liv i Karlstad. I joggingspåret samlar han tankarna och en halvmara eller ett Göteborgsvarv får en påhälsning då och då.