Margareta Friman, professor 2011
Sedan 1996 har Margareta Friman arbetat med transportmedelsforskning. Hon disputerade 2000 vid Göteborgs universitet i psykologi. Avhandlingen fokuserade kundtillfredsställelse i kollektivtrafik. Därefter har hon varit verksam vid CTF, Centrum för tjänsteforskning, vid Karlstads universitet som sedan 1996 haft en forskargrupp med speciellt fokus på utvecklingen av kollektivtrafiktjänster.
Tillsammans med några kollegor tog hon 2004 initiativ till att starta ett så kallat VINN Excellence center inom kollektivtrafikområdet. Syftet med sådana center är att bedriva användardriven forskning i nära samverkan med industrin. Idag är Margareta Friman föreståndare för det centrumet som bär namnet SAMOT – service och marknadsorienterad transportforskning.
–I mina val av forskningsproblem har jag styrts av en forskningstradition som är inriktad på människors värderingar. Det handlar om kundtillfredsställelse - minne av olika upplevelser men också bedömningar av framtida upplevelser - val av färdmedel, emotionella upplevelser, livstillfredsställelse.
En direkt effekt av hennes forskning är möjligheten för kollektivtrafikbranschens aktörer, att utifrån kunskapen anpassa sin marknadsföring och sina tjänsteerbjudanden. En indirekt effekt är när politiker och andra beslutsfattare bättre förstår hur kollektivtrafiken kan utnyttjas som tillväxtmotor. En annan indirekt effekt är om den enskilde resenären i sitt dagliga liv upplever att den förändrade kollektivtrafiken bidrar till en ökad ekonomisk, social och miljömässig livskvalitet.
–Min forskning sker i nära samarbete med kollektivtrafikbranschen och några exempel på samarbetspartners är Göteborgs Lokaltrafik, Stor Stockholms Lokaltrafik och Karlstadsbuss. Internationellt har jag ett nära samarbete med forskare från Kyoto University i Japan och Utrecht University i Holland.
I framtiden vill hon fördjupa sig i hur barn och unga reser och hur de uppfattar sitt resande bland annat med kollektivtrafik. Ett projekt kring tillfredsställelsemätningar och tjänsteinnovation finns också runt hörnet. Hon ser vikten av att utveckla metoder som vid användning kommer att ge branschen bättre möjligheter att förutsäga och påverka reseupplevelser som resenären uppskattar.
–Jag är mamma till tre underbara pojkar. Min fritid går åt till att koordinera fotbollsträningar, scouter och andra diverse barnaktiviteter. En stor passion är annars att baka surdegsbröd, vilket jag gör varje helg.