Lars Witell, professor 2011
Lars Witell forskar främst inom attraktiv kvalitet och tjänsteinnovation i tillverkningsindustrin. Han är civilingenjör i Industriell Ekonomi från Linköpings tekniska högskola.
Efter studierna fortsatte han som doktorand i kvalitetsteknik och medverkade i två forskarskolor, IMIE och ENDREA. Under doktorandtiden studerade han också marknadsföring på University of Michigan i Ann Arbor. 2002 disputerade han vid Karlstads universitet med en avhandling med titeln ”Quality Practice”. Sedan följde ett lektorat i marknadsföring kopplat till Företagsekonomi och Centrum för Tjänsteforskning (CTF). Hans forskning har under de senaste åren koncentrerats kring två specifika områden; hur tillverkningsföretag påverkas av ett ökat fokus på tjänster och hur företag kan skapa attraktiv kvalitet för sina kunder.
–Det empiriska fenomenet tjänstefiering av tillverkningsindustrin fick genomslag i Sverige i början av 2000-talet. Forskningen visar hur företag ska organisera sig beroende av vilken strategi företaget har för sin tjänsteverksamhet. Vidare visar forskningen att företag når ett bättra resultat om de satsar på innovation genom varor eller tjänster var för sig.
SCA, SKF, Volvo, Whirlpool och Metso har ingått i studier där Lars Witell och kollegorna har undersökt hur utbrett detta empiriska fenomen är, samt studerat effekterna av att företag tjänstefieras. Frågor kring hur verkstadsföretag kan skapa värde genom tjänster, vilka problem de ställs inför och vilka möjligheter det innebär. Forskning används framförallt inom utveckling av nya varor och tjänster.
–Den forskning kring tjänsteinnovationer som vi initierat är viktig för svensk industris konkurrenskraft. Jag tror inte att Svenska företag kan fortsätta att fokusera på tekniska innovationer när en allt större del av ekonomin består av tjänster. Under hösten drar vi igång den nya forskningsprofilen “Tjänsteinnovation för uthålliga affärer” som sträcker sig över åtta år och finansieras av KK-stiftelsen.
–Jag hoppas få mer tid för min forskning om begreppet reciprocitet, som handlar om att människor, om de får något, vill ge något tillbaka, och kring kundernas beslutsprocess när de står i en butik och väljer vilket kaffe de ska ha hemma.
Om Lars Witell inte hade blivit forskare hade han förmodligen arbetat på dagis eller som lärare i matematik, gissar han.