Prisad lärare och forskare deltar i nytt forskningskluster inom konstnärliga ämnen
2022-02-25Med nära 20 år som musiklärare i kulturskola, estetiska gymnasieprogram och andra program har Ragnhild Sandberg Jurström en gedigen bakgrund. Hon är även disputerad och återfinns numera på Musikhögskolan Ingesund som lärare och programledare. Hon är dessutom deltagare i ett nytt forskarkluster inom konstnärliga ämnen och blev i höstas prisad av Kungliga Musikaliska Akademien för att ha etablerat musikpedagogisk forskning och vetenskapliga perspektiv som en integrerad del av utbildningarna vid Musikhögskolan Ingesund.
Ragnhild Sandberg Jurström är från början utbildad till musiklärare vid Musikhögskolan Ingesund och har även en körpedagogexamen från Örebro musikhögskola i bagaget. Hon har huvudsakligen undervisat i körsång, estetisk verksamhet, piano, vokalgrupper samt konst- och musikhistoria. Hennes avhandling i musikpedagogik, som hon lade fram
på Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet, handlade om körledares kommunikation i kör, närmare bestämt hur relationer etableras och vidmakthålls mellan körledare och körsångare samt hur olika handlingsrepertoarer formar varierande val av och förutsättningar för hur musiken ska kunna läras och gestaltas. Det var det stora egna intresset för körsång och körledarskap som ledde till en önskan att fördjupa sig i detta område.
- Under alla mina år som verksam lärare har jag varit körledare för ett antal körer, och jag leder fortfarande en kör som ger ett par större konserter varje år. Jag har också medverkat som pianist både vid en del av dessa körkonserter, men också i andra musikaliska sammanhang.
Lärare och programledare på högre nivå
På Musikhögskolan undervisar Ragnhild Sandberg Jurström på musiklärarprogrammets utbildningsvetenskapliga kurser, framförallt i kurser som belyser den lärande eleven, lärares ledarskap, betyg och bedömning samt vetenskapliga metoder och utvecklingsarbeten.
- Jag handleder och examinerar också självständiga arbeten på grund- och avancerad nivå, samt är kursledare för flera av de utbildningsvetenskapliga kurserna och för kursen självständigt arbete på avancerad nivå.
Ragnhild Sandberg Jurström är dessutom programledare för kandidatprogrammet konstnärlig kandidat musiker på Musikhögskolan Ingesund. Hon har haft ansvar för och medverkat vid skrivandet av flera ansökningar om examensrätt, huvudområden och program, bland annat inför start av den konstnärliga kandidaten i musik.
Forskning kring lärande i musikundervisning och i andra musikaliska verksamheter
Med avstamp ur sin avhandling, om en körledares kommunikation i en kör, har Ragnhild Sandberg Jurström fortsatt intressera sig för vilka förutsättningar för lärande som skapas i musikundervisning och i andra musikaliska verksamheter.
- Jag har ett specifikt intresse för kroppsliga förutsättningar, kroppsligt lärande och kroppsliga gestaltningar i musik. Detta har jag studerat både i min avhandling om körledares kommunikation i kör och i musiklärarutbildningens sångundervisning inom olika genrer. Jag är också intresserad av hur musikalisk kunskap värderas, bedöms och kommuniceras i olika musikaliska praktiker. Ett treårigt VR-finansierat forskningsprojekt om bedömning av färdighetsprov till musiklärarutbildningar är ett exempel på detta. Projektet genomfördes i samarbete med Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet samt Linnéuniversitetet i Växjö.
I ett ytterligare forskningsprojekt är syftet att bidra med kunskap om musiklärarutbildningars formativa bedömningspraktiker med avseende på återkoppling, interaktion och kunskapssyn i dessa praktiker. En artikel belyser studenters möjligheter till och plats för egen reflektion i feedback-relaterade situationer i instrumental/sånglektioner inom musiklärarutbildning.
- Flera av studierna utgår från ett socialsemiotiskt perspektiv med videoinspelade lektioner eller repetitioner som datamaterial. Även stimulated-recall-samtal med videofilmer som stimulusmaterial samt fokusgruppsamtal med lärare och/eller studenter används, i flera av dessa fall med diskursanalys och maktperspektiv som utgångspunkt.
Prisad för engagemang och driv
I december 2021 delade Kungliga Musikaliska Akademien under en högtidssammankomst ut flera stipendier till pedagoger samt musikforskare som belönades för sina insatser för musiklivet. Bland dem fanns Ragnhild Sandberg Jurström som fick ta emot Göran Lagervalls musikstipendium om 25 000 kr för att hon med mod, skicklighet och envishet etablerat musikpedagogisk forskning och vetenskapliga perspektiv som en integrerad del av utbildningarna vid Musikhögskolan Ingesund.
- Det känns oerhört hedrande och jag blev förstås väldigt glad över att få ett pris för mitt arbete som lärare och forskare.
Nytt forskarkluster inom konstnärliga ämnen
Under 2021 har Forskarklustret för lärande och gestaltning i konstnärliga ämnen bildats. Klustret är en tvärvetenskaplig/-konstnärlig grupp som består av forskare och doktorander på Institutionen för konstnärliga studier. Klustret har sin tillhörighet i såväl konstnärliga som pedagogiska forskningsdiscipliner. Forskning bedrivs inom ämnena musik samt konst- och bildgestaltning med särskilt intresse för gestaltningar och lärande inom de respektive ämnesområdena. Detta ligger också i linje med att Karlstads universitet väntar på besked från Universitetskanslerämbetet, UKÄ, om att få starta en masterutbildning för musiker.
- För att erhålla rätten till att utfärda masterexamen har vi arbetat hårt för att utveckla såväl den konstnärliga som pedagogiska forskningsmiljön. Forskarklustret är en del av denna miljö.