Låg fördröjning genomsyrar stort projekt inom datavetenskap
2022-05-19Digitaliseringen av industrin och samhället i stort har precis börjat. Kommunikationsteknik och mobilnät fungerar som nyckelfaktorer för den digitala transformationen och kommer att omforma våra liv under det kommande decenniet. Projektet DRIVE har precis landat på Karlstads universitet och kommer att pågå i åtta år.
Latens är den fördröjning som digitala tjänster utsätts för när de används via internet. Att träffas i ett digitalt möte med ljud och bild är ganska förlåtande men när mer avancerade tjänster ska nyttjas ställs stora krav på att just latensen hålls till ett minimum.
- Nätet behöver kunna anpassas till vad som behöver levereras, säger Anna Brunström, professor i datavetenskap vid Karlstads universitet. Olika nät för olika krav skulle ta enorma resurser. Därför vill vi ha så flexibla möjligheter som möjligt för att kunna utnyttja resurserna på ett bra, ekonomiskt och resursmässigt sätt. Det målet går hand i hand med FN:s miljömål.
Många digitala tjänster genomför beräkningar för att leverera resultat. Beräkningarna kan ske på olika ställen – i mobilen, i en nod i kanten av nätet eller i molnet – och beroende på vilket ställe som används så går det åt olika mycket energi. I projektet DRIVE ska man bland annat se hur mobila tjänster kan användas på ett så optimerat och energisnålt sätt som möjligt.
- Att tillhandahålla själva tjänsten är en aspekt, säger Anna Brunström. En annan är de tjänster som de här teknikerna kan stödja. Tjänster med så kallad haptisk kommunikation - där känsla och rörelse uppfattas som verkliga - kan exempelvis bidra till underhållsarbete via distans. En person på plats kan guidas av en expert via en digital tjänst. För att få en bra interaktiv känsla krävs låg latens i tjänsten och forskningen kring det genomsyrar hela DRIVE-projektet.
Generellt så är teknik en nyckelkomponent för att lösa de utmaningar vi står inför. Smarta och effektiva transportlösningar och smartare och effektivare tillverkning. Vi behöver teknik som kan ge oss bra lösningar för att ta fram produkter och tjänster på ett energieffektivt sätt. Här spelar mobil kommunikation och datadrivna tjänster en viktig roll.
- På Karlstads universitet finns en omfattande och långsiktig forskningsagenda kring säkra och fördröjningskänsliga mobila tjänster för kommande releaser av 5G och framtidens 6G-nät, säger KK-stiftelsens vd Eva Schelin. Projektet är väl förankrat i lärosätets strategi och bedöms ha god potential att utveckla internationellt erkänd forskning. Det finns en stark relevans och medverkan för industrin. Det är mycket positivt.
Med digital teknik blir företag hela tiden mer och mer effektiva. Till projektet DRIVE är sex företag kopplade:
- Ericson - Leverantör av hård- och mjukvara inom Telekom
- Telia - Nätoperatör
- Icomera - Leverantör av mobila kommunikationstjänster
- Mullvad - Säker kommunikation
- Varnish - Specialister inom Edge och Cloud
- Tieto - Mjukvaruleverantör för Telekom industrin
- Alla bitarna av digitaliseringen behöver stöd från den här typen av mobil kommunikation, säger Anna Brunström. Många branscher och områden blir mer effektiva när de använder digital teknik och resultaten av DRIVE ska komma så många som möjligt tillgodo.
Ett av målen med DRIVE är att expandera och förnya forskningen. På vilket sätt kommer forskningen att förnyas?
- En generell utveckling som sker är att vi går mot datadrivna nät och tjänster, säger Anna Brunström. Näten som ska stödja ett större antal tjänster behöver vara flexibla och effektiva. Den komplexitet som kommer med det är svår att hantera manuellt och behöver istället automatiseras. Karlstads universitet har börjat arbeta i området men det behöver förstärkas och vidareutvecklas. Det kommer att göras genom DRIVE.
Karlstads universitet får också en ny och förbättrad integration mellan de olika profilområdena inom datavetenskap. Datasäkerhet och datakommunikation är redan starka profiler och genom DRIVE ska nya synergier mellan dem identifieras.
Hur kommer DRIVE att positionera Karlstads universitet i ett internationellt perspektiv?
- Med samlade resurser och tydliga profileringar så kommer de att stärka Karlstads universitets internationella position, säger Anna Brunström. En viktig aspekt i DRIVE är att projektet ska vara en motor för att driva annan forskning med tillhörande projekt. Vi hoppas även på EU-projekt som kopplar mot DRIVE. En styrka hos datavetenskap vid Karlstads universitet är att vi tillhör många internationella nätverk. De ska vi naturligtvis nyttja och koppla på inom DRIVE. Projektet kommer även att tillsätta en internationell rådgivande expertgrupp för att få input på vår verksamhet. Expertgruppen kan även fungera som ambassadörer för verksamheten.
Den 5G-testbädd som finns vid Karlstads universitet blir en viktig resurs för projektet. Våra partners är mycket intresserade av att komma till Karlstads universitet för att testa tekniken. Det är alltid bra med att kunna visa upp och erbjuda konkreta tjänster. Inte minst för integrationen med vår grundutbildning. Att erbjuda praktiska tester och experiment i en mobil miljö som ligger i framkant är naturligtvis en enorm styrka.
Projektet DRIVE har tilldelats 48 miljoner kronor av KK-stiftelsen och kommer att pågå under åtta år. Företagen bidrar med minst motsvarande summa i medfinansiering och projektet medfinansieras också av Karlstads universitet.