Hallå där Martin Schreier, gästprofessor vid CTF
2024-02-27Du är professor i marknadsföring och chef vid Department of Marketing och Institute for Marketing Management Vienna University of Economics and Business (WU). Vad forskar du om?
– Jag forskar inom marknadsföring, innovation och konsumentbeteende. Just nu fokuserar jag på kreativitet, idéskapande för nya produkter och hållbarhet och undersöker bland annat hur man kan hjälpa konsumenter att leva ett mer hållbart liv. Vi har, bland annat, sett att genom att göra ett visst beteende roligare kan man öka individens engagemang och funnit att resenärer är mer villiga att kompensera för en bussresa om kompensationsalternativet är paketerat som en rolig utmaning. Vår tanke är att fokusera på omedelbara belöningar för att uppmuntra beteenden som är bra för miljön i stället för att sätta fokus på det underliggande problemet, som exempelvis att vi måste återvinna för att rädda planeten.
Som gästprofessor vid CTF deltar du i olika forskningsaktiviteter, vad hoppas du kunna bidra med?
– Jag hoppas kunna hjälpa forskare vid CTF att utveckla sina forskningsidéer till vetenskapliga artiklar med hög påverkansfaktor. Vidare hoppas jag också att min metodexpertis från labb och fältexperiment kan vara värdefullt och att jag genom min erfarenhet som redaktör för tidskriften International Journal of Research in Marketing kan bidra med konstruktiv feedback rörande alla typer av marknadsföringsrelaterad forskning. Det skulle vara häftigt att starta gemensamma forskningsprojekt också.
Samarbetet med CTF startade 2018 och har nu förlängts, vad är din upplevelse så här långt?
– Det har varit fantastiskt att lära känna forskarna vid CTF. Vi har haft många forskningsseminarier och diskussioner tillsammans under mina besök, nu senast i februari då jag höll seminariet ”To encourage sustainable behavior make it fun”. Vi har arbetat med att förbättra processen kring idéskapande genom att sudda ut gränsen mellan idéutvärdering och urval samt diskuterat hur livsmedelsprodukters ursprung påverkar matkonsumtionen och matsvinn, för att nämna några exempel. Även om långt ifrån alla forskningsidéer blir verklighet så är vi hoppfulla om att några av de idéer vi jobbar på just kommer att få se dagens ljus. Jag ser fram emot fortsatta intressanta forskningsdiskussioner.
Gästprofessuren finansieras av Anne-Marie och Gustaf Anders Stiftelse för mediaforskning under 2024–2026.
Läs Martin Schreiers blogginlägg: