Fin utmärkelse till artikel om fikabrödets betydelse för ett destinationsmål
2022-09-07Richard Ek, professor i kulturgeografi vid Karlstads universitet har tillsammans med Mia Larson, CTF Centrum för tjänsteforskning, Laura Caprioli och Can-Seng Ooi fått utmärkelsen ”Outstanding paper” av Emerald publishing för artikeln ”The inevitability of essentializing culture in destination branding: the cases of fika and hygge”.
Hur viktig är bilden av en destination, exempelvis i sociala medier, för en potentiell besökare?
- Den är viktig. Inför en resa studerar vi numera ofta olika sociala kanaler, exempelvis bildrika Tripadvisor.
Kan ett besöksmål locka fler besökare genom att kommunicera att det serveras bra fika?
- Ja, men också människor som tänker vistas på platsen eller i landet under en längre tid, exempelvis internationella studenter.
Kan det vara så att det finns fika-turister?
- Det finns. Exempelvis organiseras guidade fikaturer i Alingsås.
När du själv planerar en resa - vad betyder utbudet av kaffebröd för dig?
- Det är viktigt. Jag försöker alltid komma så nära vardagskulturen jag kan. Att besöka kaféer utanför turiststråken är ett sätt. Det maltesiska runda Qagħqa tal-appostli-brödet är exempelvis tokgott.