Ärofyllt stipendium till tidigare Karlstadstudent
2022-10-07NCM, Nationellt centrum för matematikutbildning vid Göteborgs universitet delar årligen ut ett stipendium i matematikdidaktikern Göran Emanuelssons namn. Stipendiet delas ut till bästa examensarbete vid landets lärarutbildningar.
I år delades stipendiet ut till Nina Spångberg, tidigare student vid Karlstads universitet.
Titeln på Nina Spångbergs examensarbete är ”Lärares frågor i matematikundervisningen: om möjligheter till utforskande samtal”. Motiveringen till utmärkelsen lyder: ”Examensarbetet är en högst relevant observationsstudie av kommunikation i klassrummet och interaktion mellan lärare och elev. Det tar fasta på kommunikationens och de matematiska resonemangens betydelse för elevers matematiklärande som ju betonas i aktuell forskning och lärarutbildning. Examensarbetet är välskrivet, med tydligt redovisad analys och viktiga resultat. Det visar bland annat på elevernas möjligheter att kommunicera och resonera matematiskt med utgångspunkt i lärares frågor.”
- Kul att bli uppmärksammad för hårt arbete och mycket hedrande, säger Nina Spångberg.
Syftet med studien var att undersöka vilka slags frågor matematiklärare använder sig av vid problemlösningslektioner och i vilken utsträckning frågorna leder till så kallade utforskande samtal. Undersökningen genomfördes genom strukturerade observationer via ett egenkonstruerat analysverktyg utifrån teorier om olika slags frågor och utforskande samtal.
Nina Spångberg har i sitt examensarbete använt sig av forskningsdata från projektet ”Lisa- Linking instruction and student achievement” som handlar om relationen mellan undervisning och lärande i skolan. Därmed har Karlstads universitet även kunnat integrera examensarbeten och pågående forskning.
Nina Spångberg har gått grundlärarprogrammet årskurs 4-6 vid Karlstads universitet och tog examen 2020. Handledare för examensarbetet var Jorryt van Bommel. Numera arbetar Nina Spångberg vid Norrmalmskolan i Skövde, där hon undervisar i NO och teknik i årskurs 4 och 5. I dagsläget undervisar hon inte i just matematikämnet, men har ändå stor nytta av kunskapen hon fick genom examensarbetet.
- Jag tar med mig tankesättet, att det kan göra skillnad HUR man ställer frågor, för att få till de där utforskande samtalen, som kan vara väldigt givande, säger Nina Spångberg.
Om Göran Emanuelsson-stipendiet för bästa examensarbete i matematik
Examensarbete ”Lärares frågor i matematikundervisningen: om möjligheter till utforskande samtal”