Ny satsning på lärare inom natur och teknik
2016-05-12"Att se helheten och sammanhanget i undervisningen ska gå som en röd tråd genom utbildningen." Det säger Daniel Olsson som projektleder RUC:s (Regionalt utvecklingscentrums) nya utbildning Elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen och teknik. Han är även doktorand i biologi vid Karlstads universitet och verksamhetsutvecklare vid barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstads kommun.
Den 10 maj samlades närmare 150 lärare från 13 kommuner på Karlstads universitet. Det var dags för den första seminariedagen i kompetensutvecklingen Elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen och teknik.
- De flesta är från Värmland, men vi har också deltagare från Göteborg och Norge, berättar Daniel Olsson. Utbildningen riktar sig främst till lärare som undervisar inom de äldre åldrarna och syftar till att de ska få mötas, utbyta erfarenheter och ta del av aktuell forskning. Men målet är också att de efter sista tillfället i april 2017 ska ha utvecklat sina egna kunskaper om hur elever tänker kring naturvetenskapliga frågor och hur man som lärare kan stödja detta.
Bygger på RUC:s fortbildningskoncept
Projektet bygger på liknande fortbildningskoncept inom RUC. Alltså att varje kommun har en eller flera lärgrupper som leds av en lärledare. Dessa grupper möts regelbundet mellan de schemalagda seminarietillfällena vid Karlstads universitet. Tanken är att få tillfälle till diskussion och pröva den nya kunskapen i den egna verksamheten. Till varje lärgrupp finns en ansvarig rektor.
Undervisa med sammanhang
Huvudtalare på det första seminarietillfället var Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapernas didaktik, Högskolan i Halmstad. Hon talade bland annat om vikten av att undervisa med ett sammanhang och se helheten av en komplex värld som är annorlunda än för några år sedan. Pernilla Nilsson presenterade även ett reflektionsverktyg för undervisning som lärarna kan använda sig av i den egna praktiken.
Ny kunskap ska komma ut till eleverna
Två av deltagarna var lärarna Christer Szczepanski och Kristel Larsson från Tingvallaskolan i Säffle. De var glada över att det satsas på kompetensutveckling för de som arbetar med äldre barn.
- Vi har efterfrågat det, säger Christer Szczepanski. Det är intressant att få ta del av det vetenskapliga och väldigt nyttigt att få komma ut och träffa andra.
- Man får en tydligare bild av sin egen undervisning, blir mer medveten om vad man gör. Och förhoppningsvis ger det resultat för elevernas lärande, säger Kristel Larsson.
Fakta
Projektet anordnas av RUC, Regionalt utvecklingscentrum vid Karlstads universitet. RUC är ett nätverk mellan universitetet och kommunerna i regionen och arbetar bland annat mot målet att forskning ska nå förskolan och skolans verksamma och att förskolans och skolans frågor ska nå forskningen.
Läs mer om Elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen och teknik.
Projektledare Daniel Olsson var nöjd med dagen.
Projektledare Daniel Olsson var nöjd med dagen.