Forskning och utveckling
Karlstads universitets lärarutbildning och forskning inom området håller mycket hög kvalitet. I takt med att skolan förnyas utvecklar vi vår utbildning och bygger en akademisk professionsutbildning för framtiden.
Lärarutbildningen ska precis som alla andra högskoleutbildningar vara vetenskapligt grundad och bygga på relevant forskning. Vid Karlstads universitet strävar vi efter att knyta samman lärarutbildningen med den utbildningsvetenskapliga forskningen.
För att säkerställa kvaliteten i utbildningen krävs ett systematiskt arbete med analys, granskning och utveckling. På lokal nivå är det lärarutbildningsnämnden som har det övergripande ansvaret för kvalitetssäkringen. På nationell nivå är det Högskoleverket som ansvarar för kvalitetssäkringen av all högskoleutbildning.
Prioriterade kunskapsområden
Karlstads universitet har sex prioriterade kunskapsområden. Ett av dessa är lärande i skola och arbetsliv.
I valet av prioriterade områden står samhällets långsiktiga behov och universitetets egen spetskompetens i fokus. Forskningen sker över ämnesgränser och i nära samarbete med näringsliv och offentlig sektor på regional, nationell och internationell nivå.
Inom området lärande i skola och arbetsliv bedrivs forskningen inom tre problemfält med särskild relevans för lärarutbildning och skola. De tre fälten är ämnesdidaktik, pedagogiskt arbete i skola och arbetsliv samt livslångt lärande.
Den läraranknutna forskningen vid Karlstads universitet är organiserad i fyra olika forskargrupper: