Ny professor i samhällsvetenskapernas didaktik
2018-01-11Under hösten har Gabriel Bladh anställts vid Karlstads universitet som professor i samhällsvetenskapernas didaktik. Professuren är den andra i sitt slag i Sverige.
Gabriel Bladh kom till Karlstads universitet i slutet av 80-talet. Han studerade geografi och kulturgeografi och arbetade efter sin examen som lärare inom lärarutbildningen under 90-talet. Han undervisade bland annat i fältpedagogik – en undervisningsform som handlar om att använda utemiljö i undervisning och forskning.
Gabriel Bladh gick sen vidare till forskarutbildning och disputerade 1995 i kulturgeografi. Hans avhandling kretsade kring historisk landskapsforskning och undersökte hur den värmländska Finnskogen förändrats från 1600-talet till idag. Skogsfinnarna och Finnskogen har precis som landskap varit fortsatt viktiga forskningsteman. Gabriel Bladh blev docent i kulturgeografi 2010.
Byte av forskningsfokus
När de ämnesdidaktiska centrumbildningarna bildades vid Karlstads universitet 2008-2009 bytte Gabriel Bladh delvis forskningsfokus – han gick en fortbildning i ämnesdidaktik och geografididaktik blev hans specialinriktning inom ramen för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik.
-Min bakgrund ger mig goda förutsättningar att integrera ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv i min forskning.
Framgång både nationellt och internationellt
Han ingår i Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, CSD, och är också ordförande i styrelsen för forskningscentrumet.
- Geografididaktik är ett litet fält men Karlstads universitet är ett av de ledande lärosätena inom geografididaktiken i landet. Internationellt har vi samarbetat med forskningsprojektet Geocapabilites. Projektet som letts av professor David Lambert från Institute of Education, UCL, London fokuserar på skolämnet geografi som kunskapsfält och på geografilärares professionella utveckling. Bland annat har en webbsida för att problematisera och utveckla undervisning och lärande i ämnet geografi fått internationell uppmärksamhet. Projektet är nu avslutat men nätverket finns kvar och har nu sökt EU-medel för att fortsätta arbetet på inslagen väg.
Gabriel Bladh är också verksam inom den starka forskargruppen ROSE – Research on Subject-specific Education. Där ingår han i ett projekt om att utveckla SO-undervisning kring migration – med särskilt fokus på mellanstadiet. Gabriel Bladh forskar också kring den delen inom ROSE som handlar om hållbarhet – hur behandlas det tvärvetenskapliga och mångfacetterade begreppet hållbar utveckling i olika skolämnen? Inom delprojektet undersöks hur tematiken hållbar utveckling transformeras från texter och discipliner till skolämnen och lärares undervisning.
- Ämnesdidaktik har växt som kunskapsfält det sista decenniet. Det har funnits ett behov att utveckla dessa dimensioner inom skolan, lärarutbildningen och forskningen. Satsningen på ROSE, där samarbeten med forskare från lärosäten runtom om i världen utvecklats snabbt, visar att vi ligger långt framme – både nationellt och internationellt.
Se Gabriel Bladhs forskarprofil
Läs mer om Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik (CSD)
Läs mer om ROSE, Research on Subject-specific Education