Masterprogram i marknadsföring: Master
120 HP
Om utbildningen
Siktar du mot en karriär inom marknadsföringsområdet? Masterprogrammet i marknadsföring vid Handelshögskolan ger dig goda förutsättningar för att arbeta som exempelvis marknadschef, försäljningschef eller marknadskonsult.
En utbildning på avancerad nivå i marknadsföring ger dig en förståelse för marknadsföringens roll i organisationers arbete med att möta olika behov och utmaningar i dagens samhälle och marknader. Utbildningen är en utmärkt utgångspunkt för dig som vill arbeta med marknadsstrategiska frågeställningar, marknadsanalyser, försäljning och marknadskommunikation.
Handelshögskolan vid Karlstads universitet är AACSB-ackrediterad vilket betyder att du som student får en utbildning som motsvarar internationella krav och står väl rustad inför framtidens utmaningar. Det ger dig även möjligheter till utbytesstudier vid internationellt välrenommerade lärosäten.
En utbildning på avancerad nivå i marknadsföring ger dig en förståelse för marknadsföringens roll i organisationers arbete med att möta olika behov och utmaningar i dagens samhälle och marknader. Utbildningen är en utmärkt utgångspunkt för dig som vill arbeta med marknadsstrategiska frågeställningar, marknadsanalyser, försäljning och marknadskommunikation.
Handelshögskolan vid Karlstads universitet är AACSB-ackrediterad vilket betyder att du som student får en utbildning som motsvarar internationella krav och står väl rustad inför framtidens utmaningar. Det ger dig även möjligheter till utbytesstudier vid internationellt välrenommerade lärosäten.
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Examen på grundnivå om minst 180 hp med huvudområde Företagsekonomi innefattande kandidatuppsats 15 hp. Gymnasiets Engelska kurs 6 eller B eller motsvarande.
Alternativt
Examen från programmet IT-design, inriktning affärssystem och ekonomi SGITD-AFEK 180 hp, enligt utbildningsplaner gällande från HT2012. Gymnasiets Engelska kurs 6 eller B eller motsvarande.
Under utbildningen
Utbildning
Programmet ger dig en fördjupad utbildningsprofil inom marknadsföring. Du läser kurser på avancerad nivå inom marknadsföring och företagsekonomi som tillsammans med en uppsats ger dig en fördjupad kunskap inom området.Vid studier till masterexamen läser du som student:
Marknadsföringsteori, (7,5 hp), Affärsmarknadsföring, (7,5 hp), Konsumentforskning inom marknadsföring, (7,5 hp), Ansvarsfull styrning och ledning, (7,5 hp), Grundläggande statistik och regressionsanalys, (15 hp), Valfria kurser (15 hp), Bedriva forskning i företagsekonomi, (15 hp), Aktuell forskning inom marknadsföring, (15 hp), samt Företagsekonomi - masteruppsats, (30 hp)
Kontakt med arbetslivet
Under utbildningen ges du regelbundet möjlighet till att knyta kontakter med arbetslivet genom gästföreläsare och olika arrangemang vid Handelshögskolan. Examensarbetet genomförs normalt i samarbete med ett eller flera företag eller andra organisationer.Programmets studiegång
Termin 1 | HP |
---|---|
Marknadsföringsteori (Obligatorisk) | 7.5 |
Affärsmarknadsföring (Obligatorisk) | 7.5 |
Konsumentforskning inom marknadsföring (Obligatorisk) | 7.5 |
Ansvarsfull styrning och ledarskap (Obligatorisk) | 7.5 |
Under planering (Obligatorisk) | 30 |
Poängsumma:
30*
Termin 2 | HP |
---|---|
Grundläggande statistik och regressionsanalys (Obligatorisk) | 15 |
Valfri kurs (Valfri) | 15 |
Poängsumma:
30
Termin 3 | HP |
---|---|
Bedriva forskning i företagsekonomi (Obligatorisk) | 15 |
Aktuell forskning inom marknadsföring (Obligatorisk) | 15 |
Poängsumma:
30
Termin 4 | HP |
---|---|
Företagsekonomi - masteruppsats (Obligatorisk) | 30 |
Poängsumma:
30
**Poängsumma per termin är alltid 30 hp.
Valbar kurs: Du väljer mellan vissa bestämda kurser, ofta beroende på val av inriktning.
Valfri kurs: Du väljer fritt bland kurser som ges hos oss eller andra lärosäten. Namngivna kurser är exempel på vanliga val inom programmet.
Läsårs- och programvärderingar
Starttermin HT 2014
Starttermin HT 2015
Starttermin HT 2018
Efter utbildningen
Arbetsmarknad
Som student vid Handelshögskolan får du en utbildning som är anpassad för marknadsföringsrelaterade arbetsuppgifter inom privata och offentliga organisationer.Masterexamen innebär en total studietid vid universitetet på fem år - där du som student går ut med en examen på avancerad nivå. En examen på avancerad nivå gör dig konkurrenskraftig på arbetsmarknaden och ger dig förutsättningar för att arbeta med komplexa uppgifter inom marknadsföringsområdet. I många internationella företag är dessutom en masterexamen ett krav för att kunna nå högre befattningar.
Examen
Programmet leder beroende på vilken examen du har på grundnivå till antingen en filosofie eller en ekonomie masterexamen i företagsekonomi.Vidare studier
När du avslutat utbildningen kan du fortsätta dina studier på forskarnivå.Läs mer om forskarstudier på kau.se https://www.kau.se/forskning/utbildning-pa-forskarniva/sok-vara-forskarutbildningar/anmalan-och-antagning