Tjänstepodden – en ny podd från Karlstads universitet
2025-03-21Hur kan företag och organisationer anpassa sig för att skapa bättre kundupplevelser och mer hållbara affärsmodeller? Det är frågor som besvaras i Tjänstepodden. Tjänstepodden är ett resultat av de kurser för yrkesverksamma som projektet ISE erbjuder.
Med start den 20 mars kommer det ett nytt avsnitt av Tjänstepodden varje vecka under tio veckor. Jenny Karlsson och Maria Åkesson, båda lektorer i företagsekonomi vid Handelshögskolan, har samlat gäster för att utforska vad tjänster är utifrån den forskning som bedrivs vid Centrum för tjänsteforskning (CTF), vid Karlstads universitet.
– Genom samtal med forskare och experter kommer vi att diskutera ämnen som tjänstefiering, affärsmodeller, tjänstedesign, digital transformation och mycket mer, säger Maria Åkesson. Vi vill sprida kunskap, väcka nyfikenhet och ge konkreta insikter som kan vara värdefulla för både företag och individer.
Ge några exempel på Tjänstepoddens olika avsnitt
– Vi kommer att ta upp frågor som exempelvis handlar om vad en tjänst egentligen är, hur påverkar digitalisering och beteendeförändringar hur tjänster utvecklas och hur kan företag hantera besvärliga kunder på ett smart sätt, förklarar Jenny Karlsson.
Vilken målgrupp vänder sig Tjänstepodden till?
– Tjänstepodden är både lärorik och inspirerande, så oavsett om du är forskare, student eller yrkesverksam och intresserad av tjänster så passar innehållet.
– Målet med Tjänstepodden är att sprida kunskap på ett engagerande och tillgängligt sätt, säger Jenny Karlsson.
I första avsnittet av Tjänstepodden dyker Maria och Jenny djupt ned i ämnet tjänstefiering.
- Lyssna på första avsnittet av Tjänstepodden (Tjänstepodden finns även på andra plattformar)
- Läs mer om Centrum för tjänsteforskning (CTF)
Övriga avsnitt under våren 2025
#1 Tjänstefiering
#2 Affärsmodeller
#3 Service
#4 Transformation för hållbar utveckling
#5 Digitalisering och digital transformation
#6 Stärk organisationens förändringsförmåga
#7 Strategisk planering, utveckling och kompetensförsörjning
#8 Nudging och positiv beteendeförändring
#9 Besvärliga kunder
#10 Tjänstedesign
Musiken i Tjänstepodden är skapad av Olivia Ahltorp, alumn från musikproduktionsprogrammet på Musikhögskolan Ingesund som är en del av Karlstads universitet. Olivia tog examen 2021 och har sedan dess drivit eget företag som musikproducent, kompositör och artist.
– För att förmedla en känsla av framåtsträvande kunskapsutbyte valde jag att sammanföra tidlösa instrument, moderna synthar och inspelade ljud från skogen för en naturnära och positiv känsla.

