LISA-PLOT
Forskningsprojektet Linking Instruction and Student Achievement – Professional Learning Observations of Teaching, förkortat LISA-PLOT, är nu avslutat. Projektet har prövat modeller för samverkan mellan universitet och skolhuvudmän och samtidigt stöttat lärare i att utveckla sin undervisning. Fokus har legat på skolans läsundervisning. I studien videofilmades lektioner och lärarna fick träna sig i att observera och ge återkoppling till varandra. Forskning och kompetensutveckling har löpt sida vid sida och lärarna deltog i analysen av vad som skedde i deras klassrum.
- Läs mer i artikeln: Långsiktig samverkan för att utveckla undervisningen
- Läs rapporten Linking Instruction and Student Achievement – Professional Learning Observations of Teaching.
Tidigare information om LISA-PLOT:
- Läs mer i artikeln: Samverkan för bättre undervisning
- Läs mer i artikeln: Observation och återkoppling – en resurs för skolutveckling
- Läs mer om LISA-PLOT på Regionalt utvecklingscentrums, RUC:s, sida
- Läs mer om LISA-PLOT på Quality in Nordic Teaching, QUINT:s, sida