Utevistelsens möjligheter i undervisning
2025-09-24Ett centralt innehåll i fritidshemmets undervisnings- och kunskapsuppdrag är utevistelse. Forskningsstudien ”Utevistelsens möjligheter i undervisning” från Karlstads universitet visar att skogen ger fritidshemmen goda förutsättningar för uppdraget och att en kombination mellan frivillighet och styrning gällande innehåll och mål med aktiviteten ger bäst resultat.
Forskningsstudien ”Utevistelsens möjligheter i undervisning” bygger på det praktiknära forskningsprojektet ”Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse i fritidshemmets undervisning” inom ramen för ULF*. Forskningsprojektet studerade vad som hände i mötet mellan fritidshemmens upplevelsebaserade verksamhet och det förtydligade undervisnings- och kunskapsuppdrag som ny skollag (SFS 2010:800) och reviderad läroplan (Skolverket, 2016) innebar. Projektet mynnade ut i nya studier, varav en behandlar utevistelsens roll i fritidshem.
Peter Carlman, lektor i pedagogiskt arbete, har tillsammans med forskarkollegerna Maria Hjalmarsson, professor i pedagogiskt arbete, och Birgitta Ljung Egeland, lektor i svenska språket, alla från Karlstads universitet, studerat utevistelsens roll, och då bland annat vad som händer när barn i fritidshem är på skogsutflykt.
– Jag följde med barn och lärare ut i skogen och observerade vad som hände, säger Peter Carlman. Det visade sig att aktiviteter som var mer styrda av läraren gjorde eleverna mindre engagerade än om de själva var drivande. Var det så kallad ”fri lek” satte barnen igång att exempelvis bygga broar. Men det som fungerade allra bäst var när det fanns en dialog mellan elever och lärare. Då kunde läraren sätta igång gruppen och styra innehållet samtidigt som de gick runt och kommunicerade med eleverna.
– Till exempel skulle de bygga ett vindskydd och några elever lade presenningen som läraren tänkt som tak på marken. När läraren frågade varför visade det sig att de ville skydda sig mot smådjur på marken, vilket blev en naturlig dialog och ett lärtillfälle.
Genom att sätta ord på kompetensen hos lärare i fritidshem är Peter Carlmans förhoppning att bidra till att utveckla verksamheten.
– Ibland ser inte lärarna vilken kompetens de har när de hittar den här fungerande dialogen, det blir en tyst kunskap. Att fånga processen och sätta ord på den kan vara ett sätt att få syn på fritidshemspedagogiken som kan användas både inom utbildning och fortbildning samt till planeringen av undervisning.
Många möjligheter i skogen
En skogsutflykt kan även vara en möjlighet till ökad fysisk aktivitet hos barn.
– Ofta jämställer man fysisk aktivitet med att springa eller spela innebandy, men det kan också vara att gå ut i skogen och exempelvis bygga en bro eller ett vindskydd, säger Peter Carlman. Alla barn är inte intresserade av sport, då kan skogsutflykter vara ett annat sätt att använda kroppen och där man dessutom lär sig om naturen. Under utevistelserna ingick undervisning om exempelvis allemansrätten, och om barnen hade svårt att sitta still byggdes undervisningen in i lekar. Skogen skapar många tillfällen att lära om naturen, vilket ger fritidshemmen unika förutsättningar för verksamhetens undervisning- och kunskapsuppdrag.
Läs mer i artikeln Outdoor excursions in Swedish school-age educare centres.
*Mer information om ULF
ULF (Utbildning, Lärande, Forskning) är en nationell verksamhet som bedrivs av skolhuvudmän och lärosäten med lärarutbildning. Genom praktiknära skolforskning i samverkan tar parterna ett gemensamt ansvar för den svenska skolans och lärarutbildningarnas långsiktiga utveckling.
Här kan du läsa mer om ULF-avtal
Läs mer om ULF vid Karlstads universitet.

