Tjänstepodden har gett en inblick i forskningen vid Centrum för tjänsteforskning
2025-05-23– Poddformatet har visat sig vara ett smidigt och engagerande sätt att sprida forskning och många lyssnare har uppskattat att vi har kombinerat forskning med praktiska exempel och gjort komplexa ämnen mer tillgängliga, säger Jenny Karlsson, lektor i företagsekonomi och en av Tjänstepoddens skapare. I höst kommer fler avsnitt.
Vad kan lyssnarna se fram emot i kommande avsnitt?
– Vi kommer att fortsätta att utforska spännande teman kopplade till tjänsteforskning och bland annat fördjupa oss i idéhantering, kundklagomål och hur man kan hantera situationer när tjänster inte fungerar som tänkt, säger Maria Åkesson, lektor i företagsekonomi. AI och robotar i butiksmiljöer kommer också vara en del av innehållet och självklart fortsätter vi med att bjuda in nya forskare och experter vid CTF som gäster.
Hur tycker ni att formatet med en podd har fungerat?
– Det ger utrymme för reflektion och samtal i ett mer avslappnat format än exempelvis rapporter eller vetenskapliga artiklar, säger Maria Åkesson. Ett exempel är avsnittet om hållbar transformation där vi diskuterar vad hållbar utveckling egentligen innebär och vad som krävs för att skapa verklig förändring. Samtalet rörde sig från individuella val till företagsstrategier och politiska beslut - något som hjälpt lyssnare att förstå hur olika nivåer i samhället samspelar i hållbarhetsarbetet.
Har ni nått en ny målgrupp tack vare Tjänstepodden?
– Ja, vi ser att Tjänstepodden har nått ut till nya grupper, säger Jenny Karlsson. Särskilt yrkesverksamma som är intresserade av tjänsteforskning men som kanske inte tar del av forskningen via traditionella kanaler. Genom Tjänstepodden får de en lättillgänglig inblick i vad vi forskar om på CTF och hur det relaterar till deras vardag. Vi testade idén med en podd inom ramen för en ISE-kurs och det var deltagarnas (yrkesverksammas) positiva reaktioner som gjorde att vi gick vidare och skapade Tjänstepodden.
– Sedan har vi också hänvisat våra studenter till Tjänstepodden vilket har visat sig varit uppskattat, säger Maria Åkesson. En del studenter lär sig bättre genom att lyssna och då har Tjänstepodden fungerat som ett komplement till att läsa vetenskapliga artiklar. Det är åtminstone ett bra sätt för att få ett första hum om vad ett visst ämnesområde handlar om.
– En annan målgrupp vi har nått är personer som inte är insatta i tjänsteforskning sedan tidigare men som har blivit intresserade efter att ha lyssnat på Tjänstepodden, säger Jenny Karlsson. En lyssnare beskrev det som att ämnena diskuteras på en nivå så att alla kan förstå och relatera till. Det kan därför vara ett sätt för att även nå ut till blivande studenter och samarbetspartners.

