Ingela Portfelt

Forskning
Jag forskar om ledarskap och organisation inom utbildningsväsendet och disputerande 2006 med en avhandling om universitetets förutsättning att fungera som en lärande organisation. För närvarande forskar jag om samverkanspraktiken mellan forskare och skolpraktiker, ämnesdidaktisk skolutveckling, särskolans ledarskap i förbättringsprocesser samt två olika studier inom den kommunala vuxenutbildningens lokala ledning och organisation. DoktorsavhandlingThe University – A Learning Organization? An Illuminative Review Based on System Theory. (2006). Karlstad University. ArtiklarForssten Seiner, A. & Portfelt, I. (2022). Critical aspects to consider when establishing collaboration between school leaders and researchers: two cases from Sweden. Educational Action Research, 2022, August.
Konferensbidrag
Reshaping the practice architecture from within. Insights of principals in Swedish schools for pupils with intellectual disorders (SID) during studies within national prinicipal education programme. NERA conference 2023, 15 Mars, Oslo, Norway, The University ́s Problem Solving Ability – From a System Theory Perspective. Abstract and paper (referee) to NERA/NFPF-conference in Copenhagen, Denmark, Mars 2012. |
Universities as Learning Organizations- a Theoretical and Methodological Discussion.Presented at the NFPF-conference (referee), Copenhagen, Denmark 2008. The University – A Learning Organization? Paper (referee) accepted at Norwegian The Academic Institution - a learning organization? Presented at the NFPF-conference (referee), Reykjavik, Iceland 2004.
Bokkapitel Komvuxrektorer – påtvingad eller frivillig professionsautonomi? Att jobba som rektor – om rektorer som professionella yrkesutövare. Ahlström, B., Berg, G., Håkansson Lindqvist, M. & Sundh, G (red), (2021). Lund: Studentlitteratur.
Utredningar, Utvecklingsarbeten & Rapporter”Jag trodde jag lärde mig bäst genom att läsa inför prov, men så var det tydligen inte”. En belysande studie om studenters uppfattningar om sitt lärande i de två första delkurserna i lärarutbildningen vid Karlstad Universitet ht 2011. Naeser, Strandli Portfelt & Wester, 2012. Förslag till pedagogisk utvecklingsplan vid Karlstads universitet. UHU Rapport 2000. Karlstad University. Massutbildning med elitutbildningens resurser. UHU Rapport 1999, Karlstad University.
Universitetslärares pedagogiska behov och förväntningar på Utvecklingsenheten för Högre Utbildning vid Karlstad universitet. UHU Rapport 1999, Karlstad University. Uppföljning av Karlstad universitets kvalitetsprogram 1999 Karlstad universitets självvärdering till Högskoleverket 1999, Karlstad Universitet. |
Undervisning
Jag undervisar främst inom rektorsutbildningen och fortbildning för rektorer på uppdrag av Skolverket. Därutöver är jag seminarieledare för examensarbete inom kompletterande lärarutbildning.
Samverkan
NSOL, svenskt forskarnätverket kring skolans styrning , ledning och organisering, under formering.
ULF-projekt, Karlstad universitet och Karlstad kommun.
Ämnesdidaktisk skolutveckling, se https://www.kau.se/csd/forskning/forskning-vid-csd/med-undervisning-som-drivkraft-skolutveckling-rum-formativ
Relaterad information
Jag forskar om ledarskap och skolutveckling inom olika skolformer och utifrån olika teoretiska perspektiv, såsom systemteori och teori om praktikarkitekturer (TPA). Olika metodansatser har tillämpats, bl a aktionsforskning, kvalitativa intervjuer, enkäter. Jag har även forskningsintresse för samverkanspraktiken mellan forskare och praktiker.
Jag arbetar inom rektorsprogrammet och leder därutöver FFR, fortbildning för rektorer där en aktionsforskande ansats tillämpas. Jag är examinator i kurser inom magisterprogrammet "Utbildningsledning och skolutveckling".
Utvalda publikationer
Forssten Seiner, A. & Portfelt, I. (2022). Critical aspects to consider when establishing collaboration between school leaders and researchers: two cases from Sweden. Action Research Journal, August 2022, pp 1-16.
Portfelt, I. (2021). Komvuxrektorers professionella autonomi - frivillig eller påtvingad? I Ahlström, B., Berg, G., Håkansson Lindqvist, M. & Sundh, F. Att jobba som rektor - om rektorer som professionella yrkesutövare. Lund: Studentlitteratur.
Portfelt, I. (2012). The University's Problem Solving Ability - from a system theory perspective. NERA/NFPF-conference in Copenhagen, Denmark March 2012.
Universities as Learning Organizations - a theoretical and methodological discussion. NERA/NFPF-conference, Copenhagen, Denmark, 2008.
Portfelt, I. (2006). The University – A Learning Organization? An Illuminative Review Based on System Theory. (2006).Karlstad University. Karlstad University Studies, Thesis.
Portfelt, I. (2004). The Academic Institution - a learning organization? NERA/NFPF-conference Reykjavik, Iceland2004.
Publikationer
- Anette Forssten Seiser, Ingela Portfelt, 2022
- Ingela Portfelt, 2021
- Ingela S Portfelt, Karin Wester Jansson, Monica Naeser, 2012
- Ingela S Portfelt, 2012
- Ingela S Portfelt, 2008
- Ingela S Portfelt, 2008
- Ingela Strandli Portfelt, 2006
- Ingela Strandli Portfelt, 2004
- Ingela Strandli Portfelt, 2004
- Ingela Strandli Portfelt, 2003
- Ingela S Portfelt, 2003
- Ingela Strandli Portfelt, 2003
- Ingela S Portfelt, 2002
- Ingela Strandli Portfelt, 2002
- Ingela Strandli Portfelt, 2000
- Ingela S Portfelt, 1999
- Ingela S Portfelt, 1999
- Ingela Strandli Portfelt, 1999
- Ingela S Portfelt, 1999
- Ingela Strandli Portfelt, 1999
- Ingela S Portfelt, 1999
- Ingela Strandli Portfelt, 1999
