Teorier och forskningsmetoder inom det utbildningsvetenskapliga fältet
Kursstart våren 2022 är den 28 april, klockan 10-15. Mer information kommer.
Efter genomgången kurs skall doktoranden kunna
- redogöra för vetenskapsteoretiska perspektiv inom utbildningsvetenskap
- redogöra för designfrågor och deras relation till vetenskapsteori
- redogöra för kvalitativa och kvantitativa metoders gemensamma och särskiljande drag
- relatera metodval till vetenskapsteoretiska perspektiv och forskningsfrågor
- konstruera och använda olika mätinstrument
- bearbeta data kvalitativt och kvantitativt
- analysera data utifrån utbildningsvetenskapliga perspektiv
- identifiera och reflektera över forskningsetiska frågor i relation till samtliga delar i en forskningsprocess
- kritiskt granska och motivera metodval
- systematiskt analysera och bedöma forskningsresultat
Behörighet
Behörig att gå kursen är den som är antagen till forskarutbildning. Kursen vänder sig i första hand till doktorander i pedagogiskt arbete men är öppen för forskarstuderande inom andra ämnen med inriktning mot utbildningsvetenskap.
Examination
Examinationen består i:
- att skriftligt och muntligt presentera, argumentera för och kritiskt förhålla sig till designfrågor och metoder som behandlats inom kursen, dels i relation till problemformulering/ar i det egna avhandlingsarbetet, dels i förkommande fall som diskutand till övriga kursdeltagares skriftliga presentationer.
- skriftligt och muntligt presentera det egna avhandlingsarbetet i en etikansökan enligt aktuell blankett för ansökan om etikprövning av forskning som avser människor, samt i förekommande fall delta i diskussion kring övriga kursdeltagares etikansökningar.
För doktorand i
Pedagogiskt arbete