Forskare och praktiker på erfarenhetsutbyte i Cambridge
2019-04-16Framtidens digitala tjänster och plattformar stod i fokus när CTF och Cambridge Service Alliance bjöd in till seminarium på Cambridge universitet i England. Forskare och partnerföretag knutna till forskargrupperna presenterade aktuella projekt och framtida utmaningar. Ett lyckat event där akademi och praktik fick mötas, byta erfarenheter och insikter.
Mohamed Zaki, vice föreståndare vid Cambridge Service Alliance, och Bo Edvardsson, professor och grundare av CTF, inledde med att presentera respektive verksamheter som båda bedriver forskning, med fokus på tjänster, och slog ett slag för samverkan mellan olika kompetenser. En viktig faktor i arbetet med att möta utmaningar kopplade till exempelvis klimat, globalisering, ökad befolkning, snabbväxande städer och digitalisering.
Framtidens digitala tjänster och plattformar
Christina Stenman Jörgensen, Volvo Group, gav inblick i deras satsning på tjänster och utvecklingen av hållbara transporter och automatiserade fordon – ett arbete där kundnytta, säkerhet och miljön står i fokus och där samverkan mellan olika parter krävs.
- Ny teknik driver utvecklingen framåt. Världen förändras och kunders förväntningar är höga. Automatisering och nya fordon förändrar befintliga affärsmodeller helt och hållet och vi måste hitta nya sätt att kapitalisera på våra produkter och tjänster.
Ikea står nu, liksom Volvo och många andra traditionella produktföretag, inför en omställning från att fokusera på produkter till att satsa på tjänster – ett arbete som kräver nya arbetssätt och lösningar. Ett sätt att göra detta är genom ett så kallat ”Customer experience program” och om detta arbete berättade Maria Møllerskov Jonzon och Anneli Palm från Ikea.
- Dagens kunder vill ha en sömlös shoppingupplevelse där de själva kan bestämma när och hur de handlar och får sina produkter levererade. Vårt kundprogram kommer hjälpa oss att prioritera och att lära känna våra kunder och få kunskap om hur våra produkter och tjänster upplevs som vi kan använda för att förbättra vår relation och service till kunderna.
Poja Shams, forskare vid CTF, presenterade forskning om kundupplevelser som genomförts tillsammans med bland andra Christer Johansson som driver Maxi Ica Stormarknad i Karlstad, och som medverkade på seminariet.
Företagen CRH och Fintech Lab representerade Cambridge Service Alliance partners och pratade om digital transformation och blockchain. Forskaren Mohamed Zaki, delade tankar om framtidens kundupplevelser och hur digitala plattformar förändrar sättet som företag kan kommunicera med kunder, samtidigt som det ändrar hur kunderna beter sig.
Seminariet avrundades med en workshop där deltagarna fick möjlighet att diskutera i mindre grupper. På kvällen arrangerades en middag på St Catharine’s College.
Vikten av samverkan mellan olika aktörer
Seminariet den 4 april var en aktivitet inom CTF:s forskningsprofil ”Tjänsteinnovation för hållbara affärer” som stöds av KK-stiftelsen. Följande av forskningsprofilens partnerföretag medverkade på seminariet: Ikea, Volvo, Valmet och Ica Maxi.
- Jag är glad över att vi fått denna möjlighet att tillsammans med våra partners besöka Cambridge för att diskutera gemensamma frågeställningar och hitta utmaningar som vi kan angripa tillsammans. Vi har skapat en plattform för gemensamma forsknings- och samverkansprojekt som vi hoppas ska vara utvecklande både för forskare och samarbetspartners, säger Lars Witell, professor vid CTF och ledare för forskningsprofilen.
Läs mer om CTF:s forskningsprofil på ctf.kau.se/sisb.
Läs mer om Cambridge Service Alliance cambridgeservicealliance.eng.cam.ac.uk.