Disputation i pedagogiskt arbete
Sara Blanck försvarar sin doktorsavhandling i pedagogiskt arbete "Elever möter samhällsfrågor: Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor"
Doktorsavhandling Blanck 2023:18
Nedan följer en kort beskrivning av innehållet (ur baksidestexten):
”Samhället står inför stora utmaningar. Det handlar om klimatförändringar, bristande jämställdhet, konflikter och migration, vilka alla kan beskrivas som epoktypiska samhällsfrågor. I skolans samhällsorienterande undervisning behöver elever ges möjligheter att möta och förstå sådana frågor. I denna sammanläggningsavhandling analyseras empiriska undersökningar av ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i åk 4-9, utifrån didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv. Genom en analys av de didaktiska relationerna mellan innehåll, elever och lärarens undervisning diskuteras betydelsen av att lärarens didaktiska val i undervisningen görs utifrån ett relevant och kraftfullt innehåll, som också blir meningsfullt för elevers samtid och framtid.
Fyra curriculumprinciper föreslås som utgångspunkter för lärares planering och genomförande av undervisning om epoktypiska samhällsfrågor. Curriculumprinciperna handlar om hur ett flerdimensionellt bildningsbegrepp kan utgöra en målsättning för undervisningen, hur undervisningsinnehållet kan struktureras i ämnessamspel, hur hänsyn kan tas till elevers begreppsliga utveckling samt hur val av exempel i undervisningen kan bli betydelsefullt för hur innehållet förstås av eleverna.”
Händelsen är öppen för allmänheten.
Medverkande
- Jan Löfström, opponent, professor, University of Turku
- Torben Spanget Christensen, betygsnämnd, docent, Syddansk universitet
- Sara Irisdotter Aldenmyr, betygsnämnd, professor, Högskolan Dalarna
- Marie Nilsberth, betygsnämnd, docent, Karlstads universitet
Upplysningar
- Cathrine Andersson Busch
Telefon: 0760024862
E-post: cathrine.andersson-busch@kau.se