Studenters innovativa app prisas av lärare
2023-12-08Sju datavetenskapsstudenter har uppmärksammats för sitt vad lärare beskriver som ”enastående” projektarbete i kursen Software Engineering vid datavetenskap. Projektarbetet genomfördes av Mhmad Abo Warda, Nour Al Dine Hassan, Esraa Issa, Axel Magnussen, Martin Persson, Juho Pietikäinen och Samuel Vestin.
Projektets mål var att utveckla en mobilapplikation som kan övervaka och hjälpa äldre människor att hantera sina dagliga måltider, även de med mild demens eller ätstörningar. Applikationen gör det möjligt att få varningar i händelse av missade måltider eller avvikelser i matkonsumtionen och omfattar ett tiotal huvudfunktioner, inklusive en SOS-funktion.
Enormt hög kvalitet på arbetet
– Att lyckas åstadkomma detta resultat på endast 6 veckor är nästan overkligt. Kvaliteten var enormt hög i alla delar, implementationen av projektmetodiken (Scrum), dialogen med kund och applikationens design och funktionalitet. Vi lärare tappade hakan vid slutpresentationen av projektet, säger Caj Rollny, lärare inom datavetenskap. Lärarna var otroligt imponerande att se en så professionell app utvecklas av studenterna inom en begränsad tidsram.
– De uppfyllde inte bara de viktigaste kraven utan visade också prov på empatiskt och innovativt tänkande. Den här mobilapplikationen har potential att göra en verklig skillnad genom att förbättra livskvaliteten för sina målanvändare, säger Bilal Maqbool, doktorand i datavetenskap som tog fram kravspecifikationen och fungerade som slutkund.
Studenten Mhmad Abo Warda agerade Scrum-master och är mycket nöjd med projektet och gruppen:
– Vi hade ett mycket bra grupparbete med hög transparens och bra kommunikation. Vi lyckades hantera ändringar och utmaningar som dök upp på ett mycket agilt och flexibelt sätt, säger han.
Utbildning anpassad till branschens behov
Dr. Muhammad Ovais Ahmad är kursansvarig lärare i Software Engineering som är utformad för att ge en djup förståelse för agila utvecklingsprocesser, designmönster, kodkvalitet, testning, effektiv kommunikation och samarbete i olika grupparbetsmiljöer. Studenterna utmanas inte bara i att förvärva tekniska färdigheter, utan också att utveckla en förståelse för komplexiteten i mjukvaruprojekt.
– Vårat fokus på både teknisk expertis och omfattande agila projektledningsprinciper skapar en samarbetsinriktad och innovativ inlärningsmiljö. Denna helhetssyn förbereder våra utexaminerade studenter väl för att utmärka sig i olika miljöer för mjukvaruutveckling. Kursen Software Engineering, som erbjuds av institutionen för datavetenskap och matematik, exemplifierar vårat åtagande att ge studenterna en heltäckande utbildning som är anpassad till branschens behov och främjar livslångt lärande. Våra studenters projekt är en exemplarisk framgångshistoria som kan inspirera framtida generationer av mjukvaruingenjörer och bekräftar Karlstads universitets position inom STEM-utbildning, säger Dr. Muhammad Ovais Ahmad.