Instagram ger svar på upplevelser av Fulufjället
2018-08-13Vilken betydelse har en naturupplevelse för människor och vilka känslor väcker den? Vad är själva kärnan och värdet i upplevelsen? För att få svar på bland annat dessa frågor, använder sig forskare inom Ingoskog av sociala medier. På instagram letar de efter särskilt intressanta inlägg och ställer frågor till besökare i Fulufjällets nationalpark. Syftet är att på sikt också se vad som kan utvecklas till en tjänst eller produkt, till exempel med hjälp av digital teknik.
Inom Ingoskog-projektets delområde som handlar om skogens turism och upplevelsenäring, undersöker forskarna bland annat hur besökare i Fulufjällsområdet speglar sina upplevelser på sociala medier, närmare bestämt instagram.
Netnografi som undersökningsmetod
Undersökningsmetoden som används är netnografi, som är en kvalitativ, tolkande och etnografisk metod för att studera hur människor beskriver och ger uttryck för sina upplevelser online. Genom att analysera interaktion och kommunikation via instagram, hoppas forskarna få svar på hur vilka känslor och värden naturupplevelsen ger besökarna.
– Det handlar om att försöka förstå vad naturupplevelsen innehåller, vilken betydelse har den för människor, vilka känslor väcker den och vad är det som känns värdefullt. Vad är själva kärnan i upplevelsen och vad kan utvecklas som en tjänst eller produkt, till exempel genom digital teknik och mer information? Till en del handlar undersökningen även om metodutveckling där vi också ställer frågor till besökarna via sociala medier, berättar Susanna Heldt Cassel, professor i kulturgeografi vid Högskolan Dalarna och projektledare för delområdet.
Genom undersökningen vill forskarna även få svar på om det finns skillnader i upplevelsen beroende på om besökaren är deltagare i en grupp eller åker dit individuellt.