Hallå där, Hans Hulling, doktorand i historia inom CRS:s forskarskola
2016-05-19Vad forskar du om?
- Jag forskar om hur storföretag och omgivande lokalsamhälle använder sig av historia i berättelser om sig själva och "sin" plats.
- Mitt fokus ligger på hur skapandet av gemensamma berättelser kan ha sett ut och förändrats över tid. Särskilt intresse riktas mot tider före det medialiserade konsumtionssamhället. Att använda sig av historia i berättelser, eller narrativ, kan vara en del i olika identitetsbyggen, i grunden en aspekt av att vara människa men också som en del av en kollektiv föreställd gemenskap. Historia används också ibland uttryckligen som ett sätt att skapa det "säljbara", något man i vardagen kanske inte reflekterar så mycket över. Om du vill så titta gärna en extra gång nästa gång du ser någon marknadsföra en produkt eller verksamhet såsom "Since/Sedan [årtal]" eller "[Verksamhetsnamn] har [tillverkat/gjort] [produkt/tjänst] sedan [årtal]" och fundera över lite olika tolkningsmöjligheter.
Vilka är fördelarna med att vara med i forskarskolan?
- Möjlighet att få vara del av en större forskningsgemenskap, möjlighet till utbyte mellan ämnen och inte minst ett givande och stöttande socialt umgänge, vi finns där för varandra och för vår forskning. Malin Rönnblom, föreståndare för forskarskolan, har också tidigt visat en öppen, välkomnande väg in i vår tillvaro som doktorander, något som varit mycket uppskattat. Det kan vara en stor omställning att påbörja livet som forskare, inte minst för mig själv med bakgrund i 10 års yrkesliv som arkivarie.
Varför behövs forskning om regionalt samhällsbyggande?
- Utifrån de diskussioner som förs om betydelser av regionaliserings- och glokaliseringsprocesser behövs det forskning som förmår belysa vad det egentligen är som sker i dessa "processer". Vilka maktdimensioner och incitament finns? Vem gör i så fall vad i denna förändring och varför? Diskussionen om maktförskjutning från nationell till regional administrativ kontext och den ökade betydelsen och fokus på "tillväxt" och konkurrens behöver problematiseras. Området behöver diskuteras utifrån ett antal perspektiv, inte minst genus, klass och tid - av vem och för vem skapas rummet "det regionala"? Vilka får vara med? Hur tolkar och förstår vi förändringar över tid? För mig som historiedoktorand är det också av särskilt intresse att se hur historia, till exempel i form av kulturarv, ofta används som en del i att skapa den föreställda gemenskapen.