Magister-/ masterprogram i utbildningsledning och skolutveckling
120 HP
Om utbildningen
Vill du bidra till skolans utvecklingsarbete? Den svenska skollagen utgår ifrån att all skolverksamhet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, vilket ställer nya krav på utvecklingsinsatser och ledarskap. Magister-/masterprogrammet vänder sig till yrkesverksamma som är intresserade av utbildningsledarskap och skolutveckling och som har en lärarexamen eller motsvarande. Utbildningen ger dig kunskaper för att bidra till och leda utvecklingsarbete i förskola, skola eller andra utbildningsorganisationer utifrån ett lärande organisationsperspektiv.
Du som redan har en magisterexamen i utbildningsledning och skolutveckling är välkommen att söka till senare del av program. Läs mer här: https://www.kau.se/utbildning/att-lasa-pa-universitetet/anmalan-och-antagning/blanketter-och-ansokningshandlingar
Du som redan har en magisterexamen i utbildningsledning och skolutveckling är välkommen att söka till senare del av program. Läs mer här: https://www.kau.se/utbildning/att-lasa-pa-universitetet/anmalan-och-antagning/blanketter-och-ansokningshandlingar
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Lärarexamen, inklusive uppsats på fördjupningsnivå om minst 15 hp eller motsvarande examen om minst 180hp. Gymnasiets Svenska kurs 3 eller B eller Svenska som andra språk kurs 3 eller B eller motsvarande. Gymnasiets Engelska kurs 6 eller A eller motsvarande.
Under utbildningen
Utbildning
Genom utbildningen utvecklas förståelsen av hur styrning, ledning och utveckling av förskola och skola kan tolkas och hanteras ur såväl institutions- som organisationsperspektiv. Olika perspektiv på skolutveckling fokuseras med syfte att deltagarna ska kunna förverkliga verksamhetsutvecklingen på den egna arbetsplatsen. Utbildningen betonar förmågan att kritiskt och systematiskt integrera teoretiskt innehåll med praktisk yrkesutövning och att formulera frågor för vetenskaplig kunskapsbildning. Vidare ger utbildningen färdigheter att delta i forsknings- och utvecklingsarbete inom det utbildningsvetenskapliga området.De studerande förväntas ha möjligheter att genomföra studier i praktisk yrkesverksamhet.
Undervisningsformer
Utbildningen ges på distans med en struktur som bygger på såväl närträffar som läraktiviteter och examinationer mellan och under dessa närträffar. Programmet inleds med två dagars närträff där vi lägger grunden för den fortsatta lärprocessen. Deltagarna arbetar under hela programmet i lärgrupper för att utveckla de principer som utmärker lärande organisationer. Kursinnehållet bearbetas i såväl lärgrupper som enskilt. Under respektive kurs genomförs upp till tre närträffar.I övrigt genomförs utbildningen med hjälp av olika digitala resurser. Lärplattformen Canvas utgör verktyget för kommunikation i och mellan lärgrupperna och mellan lärare, lärgrupper och enskilda programdeltagare. Zoom är universitetets e-mötesplats som exempelvis används för gruppdiskussioner och litteraturseminarier.
Examination
Examinationer genomförs såväl i lärgrupp som individuellt och är muntliga eller skriftliga. Exakta examinationsformer framgår av respektive kursplan.Studiegång
Utbildningen ges på halvfart där 15 hp studeras per termin. I programmet ingår såväl obligatoriska som valbara kurser. Dessa kan kombineras på olika sätt. För en detaljerad beskrivning se utbildningsplanen.Programmets studiegång
Termin 1 | HP |
---|---|
Verksamhetens politiska styrning och professionell ledning (Obligatorisk) | 15 |
Poängsumma:
15
Termin 2 | HP |
---|---|
Att leda lokal skolutveckling (Obligatorisk) | 15 |
Poängsumma:
15
Termin 3 | HP |
---|---|
Skolan som lärande organisation
(Valbar)
Kursen är obligatorisk men kan läsas termin 3 eller 4 (självständigt arbete 30 hp) alternativt termin 5 eller 8 (självständigt arbete15 +15 hp).
|
15 |
Vetenskapliga metoder
(Valbar)
Kursen är obligatorisk men kan läsas i termin 3 (innan PAAU40, Självständigt arbete i Utbildningsledning och skolutveckling I, 15 hp) eller i termin 5 (innan PAAU60, Skolutvecklingens teori och praktik, 15 hp).
|
15 |
Inkludering
(Valbar)
Kursen ingår i Masterprogrammet i specialpedagogik. Studerande inom SAUTS har möjlighet att välja denna kurs under termin 3 (master 30 hp) eller termin 5 (master 15 + 15 hp).
|
15 |
Poängsumma:
30*
Termin 4 | HP |
---|---|
Ledarskap och ledning i skolan
(Valbar)
Kursen kan läsas termin 4 (självständigt arbete 30 hp) alternativt 8 (självständigt arbete15 +15 hp).
|
15 |
Självständigt arbete i utbildningsledning och skolutveckling I
(Valbar)
Kursen läses termin 4 för avgång magisterexamen eller för möjligheten att skriva två självständiga arbeten om 15 hp för masterexamen.
|
15 |
Under planering
(Valbar)
Kvalificerade samtal, 15 hp på Masterprogram i Specialpedagogik
|
15 |
Poängsumma:
30*
Termin 6 | HP |
---|---|
Skolutvecklingens teori och praktik (Obligatorisk) | 15 |
Poängsumma:
15
Termin 7 | HP |
---|---|
Självständigt arbete i utbildningsledning och skolutveckling
(End semester: 8)
Denna kurs läses för självständigt arbete 30 hp, masternivå termin 7 och 8.
|
30 |
Självständigt arbete i utbildningsledning och skolutveckling II
(Obligatorisk)
Denna kurs läses för självständigt arbete, 15 hp masternivå.
|
15 |
Poängsumma:
30*
**Poängsumma per termin är alltid 30 hp.
Valbar kurs: Du väljer mellan vissa bestämda kurser, ofta beroende på val av inriktning.
Valfri kurs: Du väljer fritt bland kurser som ges hos oss eller andra lärosäten. Namngivna kurser är exempel på vanliga val inom programmet.